Under vintern som gått så har man hört en hel del om Sturups banan, ett ägarbyte förra året har gjort att investeringar har kommit igång och det är inte dom små i i heller! Idag var det premiär för mig och det var verkligen spännande att få se hur banan blivit efter renoveringen. Dagen till ära var det KAK som hade sin säsongspremiär för dom regelbundna bankörningarna. Vädret var underbart och man kände verkligen att våren var här!

 Det började bra redan på vägen ut då vi hamnade bakom en 02:a  på släp som såg väldigt "racig" ut. (att jag inte såg vilken 02:a det var beror helt och hållet på minnesbrist i hjärnbarken) Väl på plats så såg vi på en gång att det fanns ett spännande utbud av bilar från helt olika familjer. En av dom första bilarna som ögonen fastnade på var den nya Corvetten som stod och såg kaxig ut med sina feta baklysen på parkeringen, en V8 på 350 pållar i ett sportigt och läckert chassi är ALLTID intressant i mina ögon. Vill ni veta mer om Corvette så verkade dom ha väldigt fina och informativa sidor här.

Nästa bil som man omöjligt kunde missa var en Calibra som var ordentligt vidgjord och såg ut som den gått i Tyskland i någon av deras motorserier. Bilen var läcker på alla sätt och vis och såg verkligen ut att kunna bli en killer på banan. Desto roligare var det när vi hörde bilen bli uppstartad, här satt det inte någon gammal tråkig 4:a utan snarare en V8 med underbara toner. Bilen kördes lite grann fram och tillbaka på parkeringen och ljudet gjorde en välmående faktiskt.

Givetvis fanns det fler bilar att studera nu innan körningen kom igång. Bilen som låg framför oss på vägen ut med 02:an på släp visade sig vara Erland Cox som vi besökte för ett tag sedan (reportage hittar du här) Bilen hade aldrig körts av Erland och detta var en slags test för att se om bilen gick. Det fanns även en Mercedes 190, Saab 9000, Volvo 240, BMW M3, Caterham och en hel del andra bilar på plats. Efter ett tag så var vi nöjda med inspektionen av bilarna och började traska upp på backen med utsikt över en stor del av banan. Som jag sa förut så var vädergudarna på vår sida och en del folk hade redan placerat sig här uppe för att njuta av ljudet, lukten och bilderna av bilarna. Nu så såg man att banan hade fått ny beläggning och var breddad. Allt såg väldigt fint ut och det måste vara en gudagåva för dom som kör på banan (har ej testat den än) Att sista partiet innan depåkurvan har dragits ut och blivit lite mer raksträcka har troligtvis gjort det lite roligare för dom större bilarna. Troligtvis kommer banan att byggas ut mer längre fram och det kommer att bli kanontrevligt tror jag.

Det började närma sig  uppstart för den fria körningen och "depån" fylldes sakteliga upp med fordon. För er som inte känner till det så har KAK väldigt många och olika arrangemang för sina medlemmar, ett exempel är dessa regelbundna körningar på Sturupsbanan till väldigt förmånliga priser. Du kan även gå racingkurs och funktionärskurser om det är intressant. Då det finns krafter som verkar på både KAK och Förenade bil så är arrangemang där BMW förekommer inte alls ovanligt och det är något som jag uppskattar.

Tillbaka till Sturup så har nu bilarna börjat smyga ut på banan. För många är nog detta årets första varv både på bana överlag och dessutom på "nya" Sturup raceway dessutom skall däck och oljor värmas upp till lämplig arbetstemperatur. Efter ett tag så började grabbarna att gasa på och det var verkligen trevligt, ljudet från både Corvetten,Calibran och den klassiska E30 M3:an gjorde sig hört över hela slätten. Ett trevligt inslag var en Caterham som  för ofta har en 4 cylindrig pintomotor och runt 120-150 hästar. trots den relativt sett låga effekten så piskar den skiten ur det mesta på Sturup tack var den låga vikten. Ett för oss populärt inslag var en Saab 9000 med ett ljuvligt turboflås när han gasade på, att han tofflade på ordentligt både rakt fram och i kurvorna gjorde han till en av dagens favoriter.  Det roliga var att vi pratade med ägaren efter racet och bilen hade varit  väldigt billig i inköp och inte mer än drygt 1000:- hade han behövt lägga ner på bilen innan den var körduglig. Det fanns det mesta i bilen och effekten låg runt 250 hk, original drivlina och växellåda verkade hålla bra.

Dagens mest högljudda bil måste tillfalla Grabben med sin Mercedes 190 2.3(2.5) 16 som hördes väldigt tydligt. Bilen är inköpt i originalskick och totalt rensad på onödig vikt. Motorn är i stort sett orörd förutom andra kammar. Bilen går snabbt och föraren kämpar på varv för varv nästan varje gång jag är på Sturup. Ett massivt kjolkit samt en proffslack har gjort bilen riktigt trevlig att titta på och säkerligen inte fel att köra iheller.

Värmen började stiga i däcken och ljuvliga dofter började sprida sig över banan, konstigt nog så tycker jag i alla fall att det luktar gott med bränt gummi, varma bromsar och vad det nu är som luktar, jag börjar förstå hästtokar som tycker hästarna luktar gott... Trots att tempot stiger så går det ordentligt till på banan och incidenter som beror på föraren verkar ovanliga. Under dagens körningar händer det en incident och det är när Erlands 02:a får häng på gasvajern innan dammkurvan och drar rakt in i muren. Bilen fick sig en rejäl törn men inga personskador uppstod. En ny skärm, huv och en fälg var det jag kunde se så här på direkten behövde bytas.

Dagens läckraste bil var nog den låga calibran som både utseendemässigt och akustiskt var grym. Jag känner inte till något om bilen men som sagt så gissar jag på att den har körts i någon tysk serie och nu har importerats hit till Sverige. Bilen hade ett väldigt maffigt ljud och när den gled fram på banan så missade ingen han. I motsats till vad jag gissade så var det relativ försiktigt körning med bilen, vad som avgjorde det har jag ingen aning om men det kan ju vara så att bilen är ny eller banan är ny eller föraren är ny jag har som sagt ingen aning alls.

Som en Tiger på jakt smög sig Corvetten runt banan, tyst  men ändå med ett trevligt mullrande som bara en 8:a kan framkalla. Att köra på bana med en sådan bil behöver ju inte betyda att man flåkör utan det räcker faktiskt ganska långt med att  få känna på hur det är kunna gasa och veta att det inte kommer någon på vägen framför en. Så även här gick det relativt lugnt till men man såg ju att bilen hade klös i sig, jag hade absolut inte haft något emot ett par varv med den läckerbiten.

En av dagens mest gasande grabbar var givetvis en Bimmer (vad annars) i form av en E30 M3 som jag stött på ett par gånger förut, att jag är säker på att det är samma bil  är att avgassystem har ett väldigt speciellt ljud det låter som jag gissar att ett rostfritt skall låta , lite sådär skorrande ihåligt med ganska mycket resonans. I vilket fall som helst så fick bilen jobba hårt denna dag och varv efter varv i lagom trevligt tempo avverkades utan tillstymmelse till utmattning av vare sig bil eller förare.

Dagens snyggaste ekipage enligt mig körde inte på banan utan stod på parkeringen och glänste, skulle jag köpa en 3 serie någon gång så är detta en jag verkligen skulle kunna tänka mig. En riktig läckerbit, jag vet inte om dom ser ut som denna från fabriken eller om den är vidgjord på något vis men breddningen av karossen samt spoilers och fälgar är SEXIGT!! Backspeglarna misstänker jag är från Schnitzer eller någon liknande tuningfirma men dom gör sig väldigt bra på bilen! Hela bilen utstrålar snabbhet,uthållighet och kraft så det räcker, mumsfillibabba säger jag.

Förutom incidenten med Erlands 02:a löpte dagen på bra och allt var väldigt underhållande,nån timme in på mötet så grillas det korv och det finns även kaffe och annan dryck till salu. Givetvis fanns det en hel bunke andra bilar som körde på banan och det är verkligen roligt att utbudet är så varierat. Ett tag efter jag var på denna träff så gick jag en heldagskurs med KAK för att ta min racinglicens och nu kommer jag att köra lite mer på banan då man givetvis fick blodad  tand. Jag tycker absolut att ni skall testa på detta då det är under ordnade förhållanden och det finns kompetent personal på plats som hjälper till vid behov. Det du behöver är en bil,hjälm,handskar och helst heltäckande bomullskläder. Priserna är lite lägre för KAK medlemmar så ett par gångers körning så är ett medlemskap betalat Vill du veta mer om dessa körningar så surfa in www.kaks.just.nu

Tack KAK för ännu ett trevligt arrangemang, när du läser detta har jag antagligen redan varit på nästa bankörning och vässat mina färdigheter.

Vid Pennan & Kameran: Johan Sjöström