Dagen till ära hade vi som en skänk från ovan belönats med bokstavligt talat strålande väder, solen sken som aldrig förr och hettan kändes ordentligt redan tidigt innan avfärd. Jag och min svåger hade bestämt oss för att åka upp till Knutstorp för att kika på alla bilar och köra ett par varv på banan. Färden till banan gick perfekt och förutom lite lustiga bilar och folk på vägen så var allt som det skulle. Väl på plats så var det mycket folk som redan kommit och man kunde parkera nere i "depån" i direkt anslutning till alla riktiga racebilar. Sann BMW entusiast som man är så letade man efter någon slags samparkering BMW-bilar tillsammans men så var inte fallet utan alla ställde sig lite överallt:, många andra klubbar gjorde det som tex WW, Corvette mm. 

Vi började med att gå bort till pressläktaren och skriva in oss för ett par varv på banan. Innan vi åkte upp hade vi beslutat oss att köra med endagslicens men i sista sekunden beslöt vi oss av olika anledningar att välja modell "följa john" och det borde ju duga till oss med våra standardbilar. 

Förenade bil hade kommit dit med flera olika godbitar bla. nya M3, Z8, M1, 330i,nån cab osv. allt prydligt uppställt precis vid infarten till banan. Nåja vi ställde oss i kö och betalade för att få köra på banan Det kostade 200 för vanliga och 150 för oss KAK medlemmar ; ) Passade även på att kika lite på BMW prylar och lite annat som var uppställt runtomkring. Efter att ha dreglat på lite bilar bestämde vi oss för att ta en kort fika och sedan belägra oss på den lilla läktaren i 1:a kurvan (denna bild är tagen därifrån)

 Precis innan vi fikade dök 2 vänner upp i en Westfield och det visade sig att han skulle köra lite på banan! skoj med lite annorlunda bilar. tyvärr ingen bra bild då den var svårfångad.... BIlen har Ägaren själv snickrat ihop och den ser väldigt trevlig ut. Att den går rejält bra är ju  också trevligt. Jag tror att tiderna ligger på ca. 1.10-1.15 med denna bilen men jag är inte riktigt säker. För att var en Fordmotor på ungefär 140 hästar är det imponerande.

Solen gassade på och det kunde bara inte bli bättre väder, där vi satt hade vi perfekt översikt på en stor del av banan och vi var nu sugna på lite action. I vilken ordning racen kom och gick minns jag inte men det varvades med lite olika bilar, det fanns både stort och litet, snabbt och långsamt, snyggt och fult så det mesta fanns representerat. Här kommer lite blandade bilder  från "vår" kurva. 

Efter ett tag beslutade vi oss för att förflytta oss in mot depån för att dregla på lite mer bilar, det var nämligen så att det droppade in rätt friskt med bilar medan vi satt på läktaren och till slut kunde vi inte hålla oss längre utan vi var tvungna att kika närmare. Vi var dessutom något osäkra på när det var vår tur att köra på banan och beslöt oss för att undersöka den saken ytterligare. Väl nere på området började botaniseringen och här kommer lite bilder på ett fåtal av alla bilar vi njöt av.

 
 

Porscheklubben och Porschar var välrepresenterade under dagen något som jag verkligen uppskattar. Däremot så kan man vara utan sådana  fjompiga uttal  som jag hörde av en Porsche-ägare, det var ett riktigt slag under bältet mot Bmw-ägare överlag. Att man är Porsche-ägare betyder ju inte att man är superseriös och jätteduktig förare, precis som det inte betyder att man är en kass förare om man har BMW. Annars kan jag väl säga att hade inte Bmw funnits så hade jag nog haft en hemsida om Porsche...

Efter att vi till slut hade sett oss mätta på läckra bilar så gick vi bort till ledningen för arrangemanget för att försöka luska ut vilken tid vi skulle köra, det visade sig att dom inte visste riktigt utan vi fick leta upp någon vid startleden som hade en lista, till slut fann vi vad vi sökte och det vidare sig att det var dags direkt!, vi fick springa tillbaka och hämta våra bilar för att få hänga på ut på banan. Detta måste gå att ordna bättre tills nästa gång. Inte alla fick prova på att köra bana pga. av att det var "slutsålt" något som hade gjort en lite knäckt om man kört en bit. Nåja självaste höjdpunkten för dagen började närma sig men en del tog det lite lugnare.

Jag träffade en gammal kund till mig som var på väg att tillaga lunch i vänta på racet och här kommer en bild på hans version av lunch. Han tog ett paket mamma scans köttbullar som han sedan lindade in i alufolie och lade på grenröret. Efter ett antal minuter så var lunchen färdig att servera!! Bilen som fick agera spis var en en Saab 9000 som senare fick visa framfötterna på banan.Starten börjar nu närma sig ännu mer och vi har nu börjat rulla fram bilarna, ett litet steg i taget, här är jag strax vid pressläktaren Här börjar vi komma  ut på "depåstarten" och nu börjar det bli riktigt spännande. Strax kommer vi att lufta våra bilar på banan och visst börjar pulsen slå lite mer. Mina bromsar är inte speciellt nya och däcken har jag inte pumpat i någon extra luft i, men å andra sidan så var det följa John och inte något racingvarv vi skulle ut på. Jag glömmer aldrig känsla på Nürburgring när bromsarna tog slut på första halva av banan.

                                                                                                                  Även svåger är nu sugen på att komma ut på banan, vi passar på att plåta våra bilar så länge. NU NU NU är det dags, vi hoppar raskt in i bilarna vigt som om man var 20 år yngre, "Gentlemen start your engines" låtsades man höra, vi började rulla ut hela gänget och sakta sakta kom vi framåt. Givetvis var det jätteball att äntligen få testa att köra på Knutstorp (jo det var min premiär) banan var MYCKET svårare än jag trodde, flera kurvor var betydligt trixigare än jag överhuvudtaget förväntat mig. Någon lustig typ var väldigt duktig på att stanna upp hela ledet för att kunna dra några hundra meter utan någon framför sig, detta orsakade lite irritation av fler än mig och har man suget efter att köra mer avancerat så fanns det andra alternativ. 

Nåja detta var "följa john" och det hela var mer en guidad tur på banan som iof var jätteskoj men man tyckte att fyra varv var alldeles för lite. Till slut var varven slut och det var dags att köra av banan, helt klart var man sugen på mer än detta, men då tar det nog ganska hårt på en standardbil så vi tror ändå att vi var nöjda. När vi hade hoppat ur bilarna och andats ut lite så visade det sig att svågerns fälgar hade fått lite stryk på banan trots att han kunde svära på att han inte stötte emot eller körde på curbsen en ända gång, troligtvis berodde det på en kombination av ivrig kurvtagning och klenaste dimensionen av däck till dom fälgarna. Själv hade jag inte dom problemen och det är jag glad för, skadorna var inte enorma och bör gå att slipa till under vintern.

Nåja vi kom snabbt på andra tankar och gick och kikade på när andra avverkade sina varv på banan. stundtals var det riktigt bra ös på banan och endagslicenserna framkallade helt andra farter än det jag var med om. Det var väldiga variationer i sortimentet med Porsche, Audi, Saab, Bmw Mercedes och massor med andra bilar. En del folk hade gjort dagen till en liten fest och gjorde det riktigt mysigt för sig på gräsmattan tillsammans med en välkänd grön flaska från Danmark.

Den absolut mest populära bilen var samma Saab 9000 som lagade lunch på grenröret förut, han gav verkligen järnet med sin mjuka 9000 och bjud på många meter hjulspinn i första kurvan vid varje varv, funktionärerna var lite ond på han men å andra sidan blev det stående ovationer från publiken när det var slut. Vad jag vet så lyckade ingen köra av även om Saaben var nära och en hottad Merca var otrolig nära.

Klockan hade tickat på och det kändes som att vi kunde detta nu. Värmen var otrolig och gjorde väl sitt för att göra en mör. Till slut beslöt vi oss för att fara hem och lämna denna dag bakom oss. Totalt sett en lyckad dag Lite mer planering av vissa delar från arrangörens sida hade gjort träffen ett snäpp bättre. Men kanske man själv skulle pröva att göra det samma och se hur lätt det är.... 

Mvh  Johan S