Dagen D var äntligen här, besöket på F10 och Koenigsegg har jag och många andra väntat på i evigheter (kändes det som i alla fall) Det började med ett besök på Förenade bil där vi fick information om det kommande besöket, jag och en del andra bestämde oss på stubben att följa med då detta verkligen lockade.

Samlingspunkten var KAK:s kontor på Tessins väg i Malmö där buss från Kes Travel skulle sköta transporten under hela dagen. Det fanns redan gott om folk på plats och lite kallprat fick tiden att gå. Då det var dags för avfärd hade en veteran i KAK/s lyckats fibbla till det och vi fick 15 minuters väntan innan avfärden kunde ske.
Till slut påbörjade vi färden i en liten trevlig buss som gjord för ändamålet, ombord serverades kalla drycker samt kaffe med dopp.

Första etappen på resan var F10 i Ängelholm där vi skulle få se på JAS och lite andra godsaker. Resan upp till F10 gick smärtfritt och vi var på plats ganska exakt klockan 10.00. På plats så mötte en trevlig prick vid namn xxxx upp oss och gick igenom
vad som skulle ske under besöket. Att F10 skulle avvecklas  tycker vi alla är sorgligt och det gick inte att ta miste på bitterheten och besvikelsen över beslutet. Man kan verkligen undra vad dom tänker som tar dessa beslut, att först investera en massa miljoner på att upprusta stället (49 miljoner sedan beslut om nerläggning tror jag det var) för att sedan bara precis lägga ner alltihopa, det kan inte ens jag få ihop...

Nu var det dags att köra igenom grindarna och vi började med en liten rundtur i bussen där vi gick igenom olika byggnader för service och underhåll mm. Lite längre fram gjorde vi ett kort stopp för att inspektera ett gäng skolplan som stod uppradade vid banan och som användes för utbildning fortfarande. Resan gick vidare in  på området och nu kom vi in i direkt anslutning till start och målrakan så att säga, här  fanns en helt nybyggd servicestation där JAS planen kunde underhållas på olika sätt, på plats stod ett JAS och det var verkligen en imponerande syn att se den på så nära håll. Färden gick vidare en kort bit för att sedan stanna utanför en större byggnad. Här klev vi ut ur bussen för att traska in i det heligaste, själva verkstaden där underhåll och övrig service utfördes.

Vi blev visade runt och fick chansen att komma riktigt nära mekaniker och flygplan, här härskar en otrolig noggrannhet och för var je pryl som plockades från verktyg och reservdelslådorna så gjordes en notering i form av en färgad liten plastdutt på en tavla. Hela detta komplex var i ett fantastisk  skick och allting var kliniskt rent, golvet var som nytt och hade gjort vilken dansbana som helst avundsjuk. I hall 2 kom vi i 100% kontakt med Jas och vi fick en grundlig genomgång av planets otroliga funktioner, det framfördes en del flygminnen under tiden och trevligt nog så hade Chauffören för dagen en del flygrelaterade minnen att kontra med! En bit bort var det full aktivitet med att underhålla ett Jasplan och det var väldigt spännande att se hur effektivt och noggrant dom utförde sina uppgifter. Hela byggnaden verkade otroligt säker på alla sätt och vis, det fanns både brandgardiner, flamdetektorer, röksensorer och en sprinkleranläggning som hette duga. I ett av hörnen stod en gammal Draken tillsammans med en hederlig gammal Mercabuss (dom däringa trubbnosade), när vi fick förklarat skillnaderna mellan dessa flygplan insåg man att tekniken taget ett rejält skutt framåt.

Nu bar det vidare till hall 3 som var betydligt mindre och endast rymde ett eller 2 plan, dessa "hangarer" rymde dom fullt stridsdugliga planen och anledningen till att det endast fick plats få plan var att man skulle skilja dom åt vid ett eventuellt angrepp. Fotoförbud rådde på många ställen men här fick vi plåta hur mycket vi ville och gissa om man ville... På ett ställe hade någon ett privat transportfordon i form av en minimoto som jag bara var tvungen att plåta.

Efter att samtliga hallar var inventerade så var det dags att hoppa upp i bussen igen,
nu skulle vi åka vidare till F10:s museum som låg en bit bort.
Väl på plats så steg vi in ett stycke flyghistoria som hette duga, allt
material sedan många år tillbaka hade man lyckats stuva in i huset. Många olika läckra miljöer hade skapats och det fanns MASSOR med saker att titta på, en del saker minns man sedan man själv gjorde lumpen och en del saker var långt före in tid. Saker som Nickel-godis, Hudsalvan och den klassiska första förbands förpackningen gjorde en lite nostalgisk. Ett av rummen hade gjorts om till en flygledningscentral modell före nuvarande samt modell gammal. Här fick vi en liten uppvisning/utbildning i hur det kunde gå till i en flygledningscentral, något som jag tyckte var intressant och lärorikt. Museet innehöll som sagt massor av roliga saker och till slut så gav man upp, det gick knappt att snappa upp allt som fanns därinne, vi avslutade i ett persedels rum där det en uppsättning av dom flesta plagg som passerat F10, läckra gamla hjälmar kombinerat med ståtliga befälsutstyrningar.


Museet var nu avklarat och nästa punkt på programmet var något så trevligt som ett besök i mässen för intagande av en klassisk lunch (kom ihåg att det var på en Torsdag) Väl på plats i mässen så luktade det härlig ärtsoppa i hela byggnaden, det var verkligen en trevlig upplevelse att få sätta sig ner och äta ärtsoppa som smakar som det skall göra. Icke att förglömma var pannkakorna som var nästan lika viktiga och GODA! Det satt verkligen fint med en lunch och en kopp kaffe efter våra äventyr i området. Givetvis så satt man och smälte både pannkakor och intryck från vår rundvisning ett bra tag men till slut så var det dags att bryta upp från allt det här trevliga. Vi tackade vår man från F10 med lite tidskrifter och ett KAK atlas som uppskattades, vi var alla nöjda med hans insats och gav han en varm applåd innan vi äntrade bussen.
Nu var det dags för den RIKTIGT intressanta punkten för dagen som var ett besök hos Koenigsegg den kände supersportbilstilverkaren i Hjärnarp.


Sida 2

 

Här hittar du fler bilder från F10