Tisdagen den 4 september är dagen då Jag hade blivit inbjuden av en samarbetspartner till en dag på Knutstorp, programmet innehöll en hel del intressanta saker såsom körning på bana, lite utbildning mm. Givetvis lyckades man försova sig och hade alldeles för kort tid på mig att komma dit. Dagen till ära hade någon öppnat upp kranarna däruppe och regnet stod som spön i  backen  nästan hela vägen upp, efter att ha passerat ett antal  mindre stressade bilister och ett hundratal traktorer (kändes så i allfall) så var man på plats. Även uppe vid banan var det rätt så blött men det såg ut att kunna klarna upp strax.

Jag blev överraskad över den stora uppslutningen vädret till trots, det var ordentligt med bilar på plats och framförallt Ferrari och Porsche men även TVR hade ett antal representanter på plats. 

Som jag sade förut så regnade det rätt friskt och det såg lite dystert ut ett tag. Vi började dagen med att kika runt lite på bilarna medan folk kom på plats. Efter ett tag var det dags för morgonfika och det satt sannerligen inte fel, kaffe och fralla gjorde susen! Då jag hade valt att åka upp ensam så var det trevligt at stöta på Krille Krokodil med sambo Lena, Dom var uppe för att filma till Markus som var dagens "hedersgäst" eller vad man skall säga. Efter fikan så fick vi en paus och man hann njuta lite mer av dagens bilskörd. Vädret vandrade mellan grått och ljusgrått hela tiden. En genomgång av dagens schema gjorde att man vakande till, det var dags att åka Följa John på banan och gå igenom samliga kurvor. Vi skulle lära oss apex, kurvteknik, vad man inte skall göra osv. Här ser vi dom dom ansvariga för dagens arrangemang med Marcus längst till höger och lite folk från Eurofinans samt ett par grabbar jag inte kan namnet på! Här får vi i alla fall reda på vad som händer under dagen.

Jag hade turen att hamna i en intressant grupp då min "lärare" var en man vid namn Pajje, Det visade sig att han ledde sin cup bestående av Porschebilar och det kändes ju tryggt. Här ett smakprov på hans bil. En riktigt läcker bil trots att det inte är en BMW  ; )


För att så många som möjligt skulle kunna vara med på utbildningen utan att vi hade alla bilar på banan så uppmanades vi att ta med lite folk i varje bil. Jag fick glädjen att få sällskap av den trogen 02 fantasten Krille  med sambo och deras vän vid namn ? Nåja det var dags att starta upp och komma ut på banan. Tempot var väldigt långsamt men avstånden väldigt kort allt för att vi skulle få känslan av spårval mm. Vid varje viktig kurva gjordes ett stopp på kanske 10 minuter där vi gick igenom kurvan ordentligt. Här kommer en serie bilder från vårat följa John varv.

Jag har inte lagt bilderna i ordning men här är vi i slutet på varvet och har bara den lilla kurvan innan start & målrakan kvar. M5:an på bilden körde förresten rätt friskt under dagen! Har länge drömt om en M5 touring av årsmodell 94 eller 95 men än så länge så säger budgeten stopp, en dag så skall jag minsann köpa mig en snabbare bil.

Utbildningen var nu avklarad och jag kände mig redo för att knäcka gällande banrekord! Under förmiddagen så hade jag förmånen att få Krilles & Lenas bilar presenterade och det var verkligen intressant. Det visade sig att Krilles bil var bestyckade men en liten 6:a och hempulad insprutning.  Strax över 140 hästar om jag inte minns fel gör sitt till för att driva bilen framåt. Givetvis dög det inte med vanliga sulor utan här hade vi en riktig tok som släpat med sig bandäck och verktyg mm.


Lenas 318is var verkligen inte efter, utan visade sig var mycket mer än jag trott, Jag kommer ihåg då jag såg bilen första gången, redan då var bilen fräsch och hade goda förutsättningar att bli en favorit. Sedan dess har det lagts ner en otrolig massa blod svett och tårar på bilen. Det som jag uppskattade var att bilen var trimmad från rätt ände så att säga, istället för att byta kammar, trimchip, turbos och grejor så var det istället Taroxbromsar,Eibach väghållningssats med progressiva dämpare?, 6 punkstbälte och  riktigt trevliga fälgar och däck. Det fanns massor med annat men det tar vi en annan gång. Bilen var iallafall tokfin och en smula avundsjuka fanns med i spelet!


Efter att ha dreglat färdigt på Krilles och Lenas bil drog jag runt från bil till bil och lapade i mig av allt det goda. TVR var en bil jag inte kommit i kontakt med speciellt mycket men nu fanns dom tillgängliga både för ögon och öron Mmmm vilket ljud dom hade. Tiden sprang iväg och folket var redan igång med körning på banan. Feg som vanligt så avvaktade jag lite grand för att se vilken takt som hölls på banan. Tempot var ganska blandat då utbudet av bilar bestod av allt från hundkojan till 550 Maranello något som tydligt bevisas här nedanför.

Till slut så tog suget över helt och hållet och jag tog mig ut på banan. Jag förstår inte varför jag tvekade att köra då det är jätteskoj! Då samtliga hade fått klara regler för hur vi skulle sköta oss på banan så flöt det på bra, dom som var riktigt erfarna skötte sig själv och hittade alltid en lucka, vi andra körde åt sidan och markerade tydligt att vi uppmärksammat den snabbare bilen bakom. Inte en enda riktig avåkning lyckade jag se men visst en 360 och lite annat smått hände under dagen. Ett av varven såg jag den otroligt läckra katten med dom stora fälgarna i backspegeln, precis efter krönet innan hårnålen gjorde han en rejäl snurrning men kom iväg lika fort igen. Lyckligtvis helt oskadd men antagligen med svansen mellan benen : )

Min egen prestation på banan var blygsam men väldigt väldigt rolig, det är likadant varje gång jag kommer ut på en bana, adrenalinet sprutar och koncentrationen är på helspänn, man tyckte själv det gick jättesnabbt men så tittade man i backspegeln och den där Porschen eller Ferrarin som för en sekund sedan var en liten prick fyllde nu hela backspegeln! Nåja då bromsarna tog slut ganska snabbt så var det dags att dra ner tempot efter 3 varv och låta dom svalna lite, troligtvis är det bristande bromsteknik i kombination med den knixiga banan som gör att dom mattas av så fort. Till slut var mina bromsar helt slut och jag fick snällt taxa av.... Jag passade på att knäppa lite bilder i depån och på dom bilar som hade riktiga bromsar. Det var otroligt skoj att alla dessa fantastiska bilar blåsa förbi  i 150-200 km/h Ferraris och TVR:s ljud var oslagbart. En 750? med massor av lulllull och ett trevligt öppet blås stod också för en del av välljudet på banan. Dom som hade riktigt snabba bilar såsom Ferrari och Porsche samt TVR mm. ställde upp redan på förmiddagen men åkturer för dom som ville, jag beslöt mig för att avvakta till eftermiddagen så kunde man kanske få en åktur i en 550 Maranello.

Efter en snabb Italiensk lunch så var det dags igen för att njuta av tysk och Italiensk skönsång som vid vissa tillfällen avbröts av någon enstaka Engelsman.

Jag beslöt mig för att köra ett par varv på banan även på eftermiddagen och efter att jag smält lunchen vid bankanten så hoppade jag in i bettan och for iväg. Det var väldigt roligt att få komma ut på banan samtidigt med så många speciella bilar, det var inte helt fel att kika regelbundet i backspegeln då det ofta dök upp monsterbilar innan man hann säga "flasklock" Då bilen inte är gjord för bankörning så mattades bromsarna relativ fort och enda alternativet var att gå i depå utan att passera gå.....

Då jag kände att bettan hade ställt upp tillräckligt som banbil för idag så valde jag att koncentrera mig på att få åka Maranello något som skulle visa sig var en utmaning! Det var en rejäl kö med människor som hade kommit på samma sak sak som jag och det var bara att ställa sig längs bak och snällt vänta på sin tur. Det fanns givetvis inte bara Maranello för provåkning utan änve Porsche,TVR, andra Ferraris mm mm. Då jag hade beslutat mig för att välja Maranellon och så många med mig så var det relativ enkelt att få åka ickeMaranellos om jag säger så. Efter 1,5 timmes väntan började det närma sig min tur.... då det till slut var jag som stod på första parkett så gav Maranello bilen upp för dagen!!!! Det var ju inte så mycket att göra åt det utan jag fick nöja mig med ett nästanåk och sitta hemma och dregla på filmer och ljudinspelningar.

Dagen gick vidare och ett tag så var det ett lite race mellan Marcus och några andra tuffa bilar, bland annat den läckra Renault Spidern. Racet gick i en imponerade fart och det var skoj att se bilarna susa fram i "rätt" fart, att bromsa så sent som möjligt verkade vara en sport och grabbarna bjöd verkligen på fartupplevelser.

Då jag hade turen att känna en av grabbarna runt Renault spidern lyckades jag få ordnat så jag fick åka lite Porsche på banan! När deras race var färdigt så fick jag hoppa in i en Porsche Boxster S som var ditkörd av Porscheförsäljaren i Helsingborg Det var första gången jag åkte Porsche på flera år och det var verkligen en ny bil på alla sätt, inredningen var verkligen trendig med läder och aluminium överallt. Den där speciella känslan man är van vid på Porschebilar hittade man direkt även på Passagerarsätet. Nåja ut på banan och plattan i mattan, 250 hästar gjorde allt vad dom kunde för att trycka en bak igenom stolen, första kurvan gjorde min chaufför lite småirriterad då antisladdsystemet var påslaget och svansen vägrade att vifta, ett tryck på rätt knapp gjorde susen och minen på oss båda påminde direkt om totalt lyckorus. Det var verkligen en upplevelse att åka med bredställ igenom varje kurva speciellt med tanke på att bilen kostade ett par årslöner. I någon kurva var vi nära på att göra en piruett,  allt för att jag skulle få lite underhållning och det fick jag verkligen. Då jag "bara" fick åka med mekanikern och han aldrig hade kört bilen så undrar jag VERKLIGEN hur fort det går med en som kört bilen förut och tävlar regelbundet.

Allting har en ände och så även denna provtur, jag tackar gudarna för ännu en upplevelse som för evigt har präntats in i min förvuxna motoravdelning av huvudet. Dagen  gick vidare och programmet flöt på med ungefär samma saker som förut under dagen, det var provåkningar och fri bankörning för dom som ville. Jag tycker dagen var helball och jag hoppas verkligen man får åka 550 nästa år! Tack till alla som har varit ansvariga för denna dags händelser och tack till Eurofinans för inbjudan till en oförglömlig dag full av gummirök och brända kopplingar.