Den 30 mars var det äntligen dags för mitt första happening med klubben! Träffen hos Erland Cox var egentligen satt till den 16:e men på grund av det stora intresset fick vi dela upp oss i två grupper.

Dagen till ära såg jag till att vara ute i god tid och kom först till platsen, jag hade
turen att stöta på en Saabentusiast som gärna delade med sig av sina bilar och allt däromkring. Tiden sprang iväg och efter hand så kom folket på plats. Mr Topchop som höll i organisationen förklarade att alla försök att få tag i Erland Cox hade misslyckats men vi hoppades givetvis att han skulle dyka upp som planerat. Då den överenskomna tiden hade passerats och ett antal samtal hade avverkats så plockade Peter fram lite fika som bestod av kaffe saft och lite kakor.  Efter ytterligare ett tag så fick vi äntligen napp, Erland hade missat att det var idag och var nu på väg i full fart mot oss. Det var absolut inga svårigheter att vänta då alla hade massor att säga efter ett antal månader i ide. Till slut dök Erland upp i sin trimmade 750 och dagens ändamål började ta form.

Väl på plats så presenterade Erland sin verksamhet lite kort medan vi alla kikade oss omkring, det fanns inte många kvadratmillimeter yta som var ledigt utan överallt fanns det gottis i form av trimprylar, toppar, Porschebilar, bromskivor som inte hade skämts på X2000, ventiler stora som tallrikar gocarts, crosscyklar och allt annat roligt. Ett tidigt moment var att presentera sin flödesmätare där man kunde ta reda på om om åtgärden man gjort gav den önskade effekten. Jag får erkänna att jag långt ifrån alltid hängde med i dom tekniska termerna men jag gjorde mitt bästa och lät bli att ställa några frågor : ) Maskinen i sig var en relativt enkel sak men som säkerligen var ett otroligt viktigt verktyg.

Nästa moment som visade sig vara Erlands Passion var att bearbeta toppar för att optimera motorn. Vi fick reda på hur man går tillväga både på 4,6 och 12 cylindriga toppar och vissa moment skiljde sig en del faktiskt. Att det är en hel vetenskap att bearbeta själva toppen  blev jag ganska snart klok över samtidigt som man förstod att detta var lite personlighet över hur folk tyckte att kanaler osv. skulle utformas. Lite förvånande så fick jag lära mig att enbart en portning av toppen ofta inte lönade sig på en BMW då teknikerna där redan gjort ett gott jobb, detta kändes ju bra men i och för sig så visste man det redan ; )

Mitt i lokalen stod en riktig pärla som troligtvis var i blickfånget för dom flesta under dagens besök. Det var en äkta tävlings 02:a som såg riktigt trevlig ut, bilen var i gott skick och hade en lite brokig historia i Sverige bakom sig. Erland hade bestämt sig för att fixa till den och iallafall i mindre skala låta den göra rätt för sig på banan. Som bilen stod nu så behövdes bränsleledningar bytas ut lite akut samt en ordentlig inställning/justring av bränsle/luft/tändnings historien. Vi fick en ordentlig genomgång av bilens ägarhistoria samt lite info om byggfirman mm. Bilen var en riktig läckerbit på alla vis och det riktigt andades bana, vikten låg på runt 800kg
(har jag för mig) och effekten var runt 275 hästar. Mmmmm...

En avdelning som vi behandlade väldigt väl var turbokonvertering och optimering, här fick vi även chansen att ställa precis vilka frågor vi ville om allt mellan himmel och jord, en del av oss tog kommandot och ställde frågor till Erland som var rena 10.000:- frågorna... Erland svarade välvilligt och kompentent hela tiden och vi lyckades i stort sett inte få han på fall en enda gång trots idoga försök från vissa personer....

Timmarna gick och ibland när frågorna blev FÖR tekniska kunde man spatsera runt och njuta av alla roliga tingestar som fanns i hela lokalen. Där stod bland annat en läcker gammal Capri som Erland och ett gäng skulle köra bana med. problemet var tid tid och tid.. i bakluckan låg  bromsskivor och ok från APE som var större än det mesta jag sett, hela bilen var dessutom rejält förstärkt med en riktig båge. mellan varven han vi även med lite snack om framtida evenemang och det alltid så populära ämnet bankörning. Både Knutstorp och Sturup kommer att få besök av oss inom en inte allt för avlägsen tid, en positiv nyhet är ju att Sturup fått ny beläggning och troligtvis även en utdragen sistakurva för ännu mer körglädje.

Till slut var allt avklarat och vi var alla nöjda med undervisningen i hur man får en motor att fungera optimalt mm mm. Det som vi alla nu såg framemot var en uppstart av den härliga 02:an som stod mitt i butiken...

Då bilen inte var riktigt iordningställd så fick Erland lite problem att få igång den  men efter tändstiftsbyte gick den igång sisådär, (gick endast på2-3 cylindrar) i vilket fall som helst så fick vi höra den och en svag föraning om en potent motor kunde jag i alla fall höra. Jag har lagt upp en film med motorstarten i låg kvalitet Till er som följer med på banträffar och dylikt så kan jag berätta att denna bil kommer att synas på banorna om Erland hinner med det han tänkt.

Efter Erlandsträffen for dom flesta vidare till nästa ställe som var en Mercatrimmare i Barsebäckstrakten? Tyvärr fick jag offra mig för att köra hem min mekaniker (sköt om din mekaniker annars vet du aldrig vad som händer vid nästa service!)

En bunke foto från träffen får avsluta detta reportage.





 
 

Senaste nytt: 02:an smälld på Sturup raceway.