Förberedelse / dag 1 / dag 2 / dag 3 / dag 4

 19/7 Dag 2 på resan.

07:30 Klockan ringer och det är dags att gå upp, slår en flukt genom rutan och möts av en helt molnfri himmel och en redan annalkande värme. Mina medresenärer är definitivt inte tillhörande klassen morgonpigga och Tobbe ser ut som han festat till 07:25. Jag hinner med en snabb dusch och får upp grabbarna lagom för att vara nere till 08:00 vid frukostbordet. Vi serveras en ordentligt frukost som inte saknar något speciellt och genast piggnade även den tröttaste till. Upp igen och gjorde oss ordning inför dagen, Kameror, stolar, kartor och all vad man nu behöver packades ner.

Dagen började med att vi skulle ragga fram videoband till Johans gamla videokamera (en handvevad från 1900 talet) Då Nürburg är utan affärer vad jag vet så bestämde vi oss för att köra till Adenau och leta band. Adenau är byn som ligger mitt i banan och här släppte man på bilar och MC förr i tiden. Bara vägen ner till Adenau  från Nürburg är värd resan det är ringlande, kringlande underbart hela tiden. Här finns lite mer ställen att bo på och det finns en riktigt affärsgata där du hittar allt. Vi ställde bilen en bit in i byn och började traska runt lite. Vi stövlade in i första bästa affär och där stod en dam och strök kläder mitt i affären, vi frågade om var man kunde köpa band och hon mumlade något om Lehmann en bit ner på gatan, ok tänkte vi Lehmann hittar vi snabbt och traskade vidare. Nu visade det sig att ett antal butiker hette av någon anledning Lehmann och det var bagerier och hårfrisörskor mm.  som knappast sålde videoband. På vår väg kom vi förbi en bilhandlare och där stötte vi på en E28 535 som fick oss att stanna till. Vid närmare inspektion så visade det sig att den var svenskreggad och dessutom hade ett BMWCS märke på sidan! Det var inte helt ovanligt med svenska bilar men visst uppskattade man att sina brödrar på en lokal gata en bra bit hemmaifrån. Vi traskade vidare och nästa ställe vi fastande vid var en stor MC affär med massor av hojar, jag gissar på att reservdelsavdelningen är en veritabel guldgruva med tanka på avståndet till banan. Vissa modeller hade vi inte sett förut och det fanns ibland saker på hojarna som dom inte hade kvar när dom såldes i Sverige. Något som var vanligt och som jag iallafall missat i Sverige var vita baklampor och någon slags dioder istället för lampor, otroligt läckert var det iallafall. Jakten på videoband tog fart igen, till slut hittade vi den riktiga Lehmann och dom hade faktiskt precis dom videobanden vi skulle ha tag i. (dom dammade väl av en gammal låda på vinden hihihhi...) Priserna på datorer och delar är lite lägre än i Sverige och dom hade en hel del intressanta saker så kika gärna in där nästa gång ni är i Adenau.

Vi vände på klacken och började vår färd tillbaka till vår bil, på vägen passerade vi en läcker bil som jag sedan såg på banan, den var otroligt snabb för sin storlek och uttrycket "bättre liten och rapp än stor och slapp" fick en ny betydelse! Lite längre fram så kom gamla infarten och här finns en läcker plats att stå och kika på bilarna. En annan läcker detalj är att banan går över byn och följaktligen kör man då under banan! Vi gick upp för trappan och väntade på att det skulle komma lite bilar. Då banan var stängd för allmänheten fram till 14:15 visste vi inte vad som skulle dyka upp och OM det skulle dyka upp något överhuvudtaget. Ganska snabbt blev vi övertygade om att det fanns bilar på banan då vi hörde något mullrande  en bit bort. En av dom första bilarna som dök upp var Porsches nya Cayenne som åtminstone inte jag sett live förut. Snabbt fram med kameran och klick klick klick... Bilen är väl ingen direkt favorit men visst låter det lite lockande med en SUV som har 400-450 hästar och går SNABBT på Nürburgring för det gjorde den.

Nu passerade bilarna med jämna mellanrum och inte alla men en hel del var lite udda bilar som i vissa fall var kraftigt maskerade, Mercedes hade satt något konstigt kylarmärke på sina bilar och trodde säkert att dom hade ett vattentätt maskerignstrix ; ) Bilar som passerade var tillexempel E34, MB 140,Corvette, Jaguar (med störtbåge) S-klass, BMW E65,Porsche i olika varianter, BMW E38 och massor med andra som jag inte minns. En roligt sak var en E39 som kom lite fort in i kurvan innan bron, om det var lite show eller ett misstag vet jag inte men en bredsladd som hette duga och räckte till nästa kurva fick han iallfall och vi riktigt myste allihop då den reddes ut på ett proffsigt vis. Att stå och titta på dessa testförare var väldigt intressant då dom hanterade bilarna på ett helt annat sätt in vi vanliga amatörer, det syntes att dom hade massor av varv på denna och säkerligen andra banor då dom lyckade att hålla hastigheter som hade gjort många avundsjuka. En av dom absolut läckraste bilarna vi såg här var en Porsche som var  helt svart och gick som F..n , det var gnissel i däcken i stort sett hela tiden och trots att han körde tiptronic så verkade inte någon annan hänga med i tempot.

Efter ett tags tittande kom 3 st motorcyklister upp för trappan och då kände igen dom sen krogen igår och hade för mig dom var svenskar hejade jag på dom. Vi började prata lite och ställde oss för att kika tillsamman. Till slut var vi nöjda med detta ställe och tänkte ge oss av. Stockholmarna på mc hade ett tips på ett kanonställe att stå och kika från som hette Adenauer Forst ett ställe som jag aldrig varit vid och inte hittade till iheller. Först började dom förklarar var det låg men insåg att det blev lite klurigt och bestämde sig för att haka på dit istället. Den sista biten är egentligen avstängd för allmän trafik men det är ganska brant och säkert 15 minuters vandring för att komma dit så vi tog en rövare och körde hela vägen upp. Väl på plats så fanns det en rejäl parkering och vi ställde cyklar och bilar för att kika lite närmare på utkiksplatsen vid namn Adenauer Forst.

Stället var för dagen helt obefolkat och den låg väldigt vackert. precis som överallt runt banan är det väldigt lummigt och grönskande. Hettan var total och man önskade att man hade tagit med sig något kallt att dricka (bitte ein bit hörde jag i mitt huvud) Själva bansnutten vi kunde se bestod av en dold kurva och där kom bilarna lagom fort för att sedan passera oss i en rätt kraftig S kurva, precis efter kurvan var en ordentlig raksträcka så att här borde vi kunna få se lite av varje. Ganska snabbt så började det att droppa förbi testbilar i olika varianter. Ett par nya inslag i Form av en otroligt läcker mattsvart Porsche, en vit dito samt en Cadillac och lite mer som jag strax kommer till. Detta var den absolut bästa utkiksplatsen vi sett hittills och vi bara precis njöt av allt godis som körde förbi i otroliga hastigheter. Ljudet från tillexempel Corvetten, Porschebilarna och Cadillacen var smått fantastisk på detta avstånd, låt säga att vi stod på 3 meters avstånd när dom susade förbi med pellen mer eller mindre i botten, den som i mina öron lät sexigast var nog (ursäkta mig bmwfreaks) Cadillacen som hade ett riktigt tufft morrande från en troligtvis andra generationens Northstarmotor, designmässigt var bilen väldigt avant garde och gick mycket bra både framåt och när det svängde. Man märkte här att det var proffs som körde för spårvalen var alltid klockrena och bilarna fick gå precis så mycket som dom klarade av. Ett par undantag var en stor Mercedes Sklass som ofta bara gled förbi av någon anledning.

Efter ett tag började vi klocka dom snabba Porschebilarna som såg ut att gå otroligt fort och den som såg allra snabbast ut klockade jag på 8.32. För dom som var hungriga så fanns det hallon att plocka längs med banan och faktum är att det största matvraket var inte jag utan min resekompis Johan som var hungrig som oftast, en annan positiv sak var ju att han gillade maltdrycker precis som jag men det är en helt annan historia... Det som vi alla BMW tokar uppskattade mest denna dagen var nog när vi fick sen en bil som inte gått i produktion än, gissa vilken? jo den nya 6 serien och X3, x3:an är vi lite osäker på men vi tror det var den, tyvärr ville den inte fastna på bild i min kamera kanske det kommer från dom andras foto lite längre fram. & serien var maskerad men det var absolut ingen tvekan om vad det var och ljudet lät fantastiskt trevligt i vanlig ordning. Vi gissar på att det var en modifierad M5 motor men något vassare som satt i bilen, det är givetvis svårt att avgöra men bra gick den och dom linjer vi kunde skymta verkade underbara! Här kommer lite bilder på bilen som kommer att bli riktigt grym det är jag övertygad om. Bilderna är väl inte av proffskvalitet men visst skymtar man något vackert!


 Efter ett tag bestämde jag mig för att gå ner en bit för att leta nya fotovinklar och kanske hitta något läckert ställe att stå på. Bara 50 meter ner för slänten mot Fuchsröhre så stannade jag till ett tag och knäppte lite bilder, här kom bilarna lite fortare och även här var det otroligt vackra vyer. Den underbart sjungande Cadillacen passerade inte utan fastna på bild och alla Porschar gjorde kameran glödhet. Längs med staketen såg jag överallt gamla eldhärdar så jag misstänker att folk sitter här på kvällarna eller kanske när det är nattrace och 24 timmars race. Nåja även denna kurvan tog till slut ut sin rätt och dom andra kom ner och berättade att vi skulle till en av banans snabbaste partier som hette Fuchsröhre.

Vi traskade en bra bit och jag kunde givetvis inte låta bli att knäppa lite på vägen, till och med Alfa hade bilar på banan och dom var inte långt efter dom andra gällande fart och ljud. Till slut kom även jag fram till det snabba partiet och här kunde man verkligen komma nära banan och bilarna. ner för en liten backe och du kunde gå till banans absoluta kant, här är det nog inte tillåtet att stå men stället isig är rätt skyddat då förarna måste köra VÄLDIGT fel för att vi skall vara i farozonen. Detta var stället man skulle stå på om man vill uppleva fartkänsla, dom snabbaste passerade i långt över 200 km/h  och jag skulle gissa på att det var en bra bit över 225 km/h också. Man riktigt kände och hörde farten ända in i benmärgen och att få dom att fastna på bild var en utmaning. Stället var väl inte lika intressant som uppe i Adenauer Forst men jag tyckte det var en häftig upplevelse att komma så nära i dom farterna. Skillnaden här var att vi såg dom bara en kort bit före och en relativt kort efter så att vi tröttnade rätt fort på att stå här. Vi hade nu bestämt oss för att lite kort kika där uppe igen för att sedan bege oss mot infarten till banan. På vägen upp gjorde Tobbe ett intressant fynd som bestod av en rejäl bit lättmetallfälg som låg minst 10 meter från banan, då började man förstå att här kan det gå hett till.

En liten flukt uppe på höjden och nu var det dags att dra vidare, vi snackade lite mer med MC killarna och bestämde inget men vi kände på oss att vi skulle träffa dom igen. Cyklarna dom hade var av lite olika modeller en körde faktiskt BMW medan dom andra hade valt risbrännare. Racekåpor, silvertejp och däck med nästan blåa kanter på den ena hojen fick en att gissa på att det brukade gå undan. Det sista vi såg innan vi lämnade Adenauer Forst var den lokal bärgningsbilen som hade en MC på flaket och tro mig det var inte den första som hamnade där. Vi tog den underbara vägen tillbaka till Der Grüne hulle som fiket vid infarten till banan heter, en kik på termometern hade visat minst 25 men säkerligen 30 grader och det var verkligen helt underbart väder. Smart nog hade vi tagit med oss stolar från Sverige så att vi hade bra möjligheter att vila och inte tröttna så fort. Lite rester från resan ner tillsammans med lite inköpt dryck fick agera lunch i sällskap med ett par GT2:or Har ni testat att äta lunch i sällskap med 2  GT2:or någon gång? Det är en upplevelse som man kan njuta av i flera dagar, jag är otroligt svag och kan när som helst tänka mig att byta bort min 530 mot en GT2:a tyvärr hade jag ju inte bilen med mig så ingen fick chansen att fråga... I och med att banan inte öppnade för allmänheten förrän 14:15 fick vi en relativt lugn lunch och det fanns fortfarande gott om plats för bilar på parkeringen något som snart skulle ändra sig radikalt. En del av svenskgänget kom till platsen och jag träffade Anders Wängström för första gången IRL, vi hade pratats vid en hel del innan resan på nätet och det var jätteskoj att få träffas under dessa omständigheter. Anders var hela tiden precis lika tokig som jag och vi satt i stort sett och räkna ner timmarna på nätet tillsammans.

Efter lunch och lite artighetsvisiter med övriga svenskar bestämde vi oss för att åka hem och tömma bilen på lösa delar samt att jag skulle få en chans att tömma kameran på bilder efter förmiddagens alla bilder jag tagit. avlastningen i vårt "hem" gick snabbt och smidigt så vi var tillbaka på banan relativt fort. Klockan var nu runt 13:00 och parkeringen började få lite mer bilar även om det var gott om plats fortfarande. Vår granne på parkeringen som bestod av 2 GT2:or och en X5:a visade sig tillhöra en välbärgad familj som hade massor av bilar och dom hade tydligen även lagt en order på en F60! Bilarna dom hade med sig sköttes av egna mekaniker som byte hjul, servade bilarna, tankade och allt annat som kan tänkas behövas. Hur häftigt hade det inte varit att komma ner med ett par GT2:or och en kille som sköter dom? Nåja man skall inte klaga då det finns massor med folk som missat ringen överhuvudtaget. En bil som hade plockats fram ur en fraktlastbil var en ny modell från Honda som hette NSX R och var en vidareutveckling av NSX bilen såg riktigt läcker och sportig ut men skillnaden  motormässigt är minimal på grund av Japanska bestämmelser men vikten, utseendet, väghållning och massor med annat är optimerat. Med bilen var ett filmteam som monterade upp en riktigt saftig filmkamera på bakrutan av sin bil, antagligen skulle dom komponera ihop en läcker film och då är ju ringen rätt miljö. Lustigt nog hade föraren en raceoverall med en stor tydlig Fordlogga på ryggen hur det går ihop vet inte jag.

Mer och mer bilar kom nu till parkeringen och nu kunde man börja gå omkring och kika på allt spännande, en väldigt rolig, läcker och som det skulle visa sig senare OTROLIGT snabb hundkoja agerade rennfahrschule-bil alltså avancerad körning på Ringen. Bilen var extremt saftig från dom flesta vinklar och såg välbyggd ut, när bilen passerade oss på ett par ställen blev jag mycket imponerad av både farten och det riktigt läckra ljudet, hade jag inte haft ögon hade jag inte gissat på att det var en hundkoja. Hade man bara varit gjord av pengar hade jag inte tvekat en sekund att hoppa på en 2 veckors utbildning med denna bilen på Nordschleife. Faktum är att jag vet inte vad det kostar men Zakspeed höll kurser när jag var nere 2000 och då låg en 3 dagars på 3 eller 5000 Dmark vilket blir en hel del, går man in och kikar på deras hemsida om rennfahrschule så hittar man en hel del roliga saker dom kan ordna men det kostar ju pengar tyvärr ; (

 Tiden gick vidare och vi tyckte absolut at det var dags att handla biljetter så att vi kunde ta några "lugna" varv för att reka som det så fint hette. Biljetter handlar du enklast precis vid infarten till banan, utanför byggnaden så står det en automat som är smidig att ha och göra med, har du frågor eller vill handla biljetter manuellt så finns det folk hela tiden i huset. Här kan du även fråga om Ringtaxi och boka tider mm. I med ett antal euro och vips hade vi en biljett till himlen (eller helvetet då det kallas "det gröna helvetet") i handen, den mest prisvärda biljetten är en 5 varvs som kostar 48 euro och den är inte bunden till en speciell bil, nackdelen är att den bara gällde just den dagen du köpte den något som är viktigt att tänka på. övriga biljetter som finns 1,6,12 och årskort gäller under 12 månader tror jag. Ett varv för 12 Euro kan tyckas dyrt men det är en stor organisation runt det hela och så vidare, att din försäkring gäller på banan vet dom flesta och anledningen till det är att banan räknas som allmän väg, det som däremot kostar en slant är om du kör sönder räcket längs med banan, många rykten säger att det kostar mellan 5-15 tusen per meter men jag kollade upp det och det rörde sig om ett par tusen  och jag tror till och med att det var lite lägre än så.

 Klockan var nu 13:45 och parkeringen började bli trång, massor av intressanta bilar och motorcyklar trängdes och alla försökte hitta en plats till sig själv. Vi passade på att slappa lite och bara njuta av alla bilar då det kändes dumt att hoppa ut på banan EXAKT 14:15 vi misstänkte att det skulle vara rätt fullt alldeles i början. Gänget med Honda NSX R ville tydligen ha fri lejd på banan och ställde sig ganska tidigt i kön för att vara säkra. Klockan 14:15 får vi höra i deras högtalarsystem att öppningen har blivit försenad och att banan ej kommer att öppnas förrän 14:30, allt fler bilar dimper in och vid den egentliga  öppningstiden ser det ut som här till höger man bör även tänka på att det är vardag och den stora hopen kommer på lördagen. Äntligen öppnar dom banan och som i en omrörd myrstack så ser man folket springa fram och tillbaka, start upp sina bilar och försöka baxa sig fram till infarten. Motorcyklarna stod för en stor del av fordonen och det var absolut inte så många förra gången jag var här (kan bero på att jag var här i september) Jag har kört en hel del hoj i mina dagar och sett både det ena och det andra men så koncentrerat med värstinghojar har jag nog inte sett nångång. R1 och CBR900 var vardagsmat men ett par MV Augusta, ett antal Ducati 996 (till och med R versionen) och RSV Mille i ett flertal olika varianter syntes på parkeringen. Att hitta en enda båge som var original var lika lätt som att hitta en nål i en höstack, i stort sett samtliga hade kolfiberblås, bortplockade speglar och blinkers, avsågade skärmar, inbyggda plåtar och vad man nu kunde komma på.

Precis innan dom öppnade banan stod det helt plötsligt en skitläcker bil vid biljettautomaten, den karisman som den utstrålar gjorde det omöjligt för folk att inte dras dit likt en magnet, inom ett par minuter var bilen omringad av massa män med kameran i högsta hugg. Bilen ägs av Zakspeed och är du intresserad så boka in en kurs hos dom så har du möjlighet att köra denna bilen. Bilen jag talar om var inte snabbast på banan och hade inte det allra läckraste ljudet men visst lät den gott och nog gick det fort, riktigt fort, en episod jag inte glömmer var när Anders med sin M3 SMG blev omkörd i Brünnchen och det såg ut som att Anders stod stilla fast jag vet att han fetstampade pedalen i botten (om jag känner han rätt) Jag misstänker att ni är lite nyfikna på vad det är för bil? Jag kan väl säga som så att den är gjord "over there" och den 10 cylindriga motorn skulle ursprungligen sitta i en lastbil! något som känns igen? Jag tänkte väl det, Givetvis var detta GTS modellen och bilen var läckert gul med dekaltrim över hela bilen, fälgarna var otroligt saftiga och storleken vet jag inte men under 19" är otänkbart. Vad som modifierat på bilen i övrigt förtäljer inte historien men bromsarna hade troligtvis Movit fått leka lite med då deras namn fanns tydligt ovanför framhjulen. Ett batteri av bilder att njuta av kommer här och vill ni veta mer om denna läckra skapelse så surfa in här Vipern tröttnar man nog aldrig på, en eloge till USA för en av få riktigt läckra bilar som dom tillverkar idag.

Anders Wängström med sin M3:a  och jag hade kommit överens om att filma ett varv från hans bil, vi började så smått att trimma in kameraplaceringen och det verkade bli rätt bra trots att jag inte hade råd att köpa något stativ till denna resa. Vi valde att placera kameran mellan stol och nackskydd på passagerarstolen och att sedan men hjälp av lite tejp få den och sitta kvar även om det skulle skumpa till. Det gick att få en hyfsad vinkel där vi kunde se en del av bilen och en stor del av banan framför densamme. Vi beslöt oss för att köra med detta men innan det skulle vi ut och reka ett varv med hans bil. Sagt och gjort vi gick i väg och köpte en  5 pack biljetter och hoppade in i bilen, detta varvet filmade jag från handen och det skulle bli intressant att se vilken kvalitet det blev. Anders har ingen större erfarenhet av banor vad jag vet, en erfaren förare på vägen men i övrigt så var det nog mest på Knutstorp han kört bana, nåja iväg bar det och gasen gick i botten. Jag tror inte jag åkt E36 M3 förut men 321 hästar och SMG låda funkade mycket bra, tyvärr är ju dagens bilar alldeles för tysta och jag hade önskat att det morrade mer! En snabb kik på hastighetsmätaren visade att det gick fort och Anders körde riktigt bra. T13 eller gamla start och målrakan var avstängd och man fick köra innanför "armcon"  på grund av att det hölls tävlingar på GP banan, efter ett par hundra meter var det full fart igen och åter igen skyfflade SMG:n pinnar på löpande band, tanken var ju att vi skulle ta det lugnt och bara reka, i vanlig ordning så blev det inte så utan djävulen kröp fram efter drygt 4-5 meter på banan. Vi hade tur med trafiken och hela varvet flöt på i en jämn fin takt, videokameran gick hela varvet och förhoppningsvis kommer filmen upp här med tiden.

När du sitter och läser detta om resan och vår körning på ringen så försöker man fantisera ihop en bild av hur det är, hur man än gör så förstår man inte hur häftig banan och hur läcker atmosfären  är här nere, vi var så lyckliga när vi fräste fram på banan och man ville aldrig att varvet skulle ta slut. Till slut var varvet såklart slut och vi båda kände 5 kortet bränna i fickan. Under tiden vi var ute på banan hade även Tobbe & Johan bestämt sig för att köra lite, medan vi testade kameran och drog premiärvarvet hann dom med var ett "rekningsvarv" samma sak här som med oss, grabbarna var som tokiga efteråt och ville kör mer! mer! mer! Anders och jag satte oss uppe i cafeterian och snackade med dom andra lite, Anders var väldigt sugen på att filma ett eget varv och till slut stack vi ner och monterade kameran i bilen. Efter ett tag stag Anders iväg på sitt varv och jag träffade på Tobbe som givetvis fortfarande hade blodad tand och skulle ut på ett varv, jag hakade på och vi for iväg. Bilen vi körde ner med är en 325iT med hålborrade skivor och racingbelägg, sportavgas, luftfilter, trimchip, och en väghållnigssats satt även på plats. På resan väg ner till ringen tyckte jag hela tiden att bilen kändes väl avstämd och fast den var stabil så svalde den vägbulor mycket bra. När vi körde varvet på banan bekräftades vad jag misstänkt på vägen ner, bilen fungerade mycket bra och kändes faktiskt helt ok hela varvet, inget onödigt kräng, inget släpp och mina njurar funkade när vi kom fram! Helt klart blev jag impad över bilen karaktär, man får tänka på att det är en väl använd touring som vi kör med. Som jag sa förut så stötte vi på 3 st. MC förare från Stockholm lite överallt och givetvis var dom på banan samtidigt som vi! en av grabbarna körde BMW-hoj och kameran sa klick klick av sig själv nästan, då touringen var så otroligt snabb så svischade vi förbi ganska snabbt.

Tyvärr var denna dag en tråkig dag för många då det hände olyckor hela tiden och när det skedde större olyckor stängdes banan av för rensning och undersökning samt besiktning av polis, banansvarig osv. Den värsta olyckan under dagen krävde tyvärr en engelsmans liv då han med sin MC kom fel i en kurva och flög in i ett räcke, killen bröt i stort sett alla ben i kroppen och läkarna lyckades inte med att rädda hans liv, grabben kämpade emot men efter en timme gav han upp. Detta är inget jag tycker om att skriva men det är viktigt att vi förstår hur allvarligt det är med körning på ringen, vi kommer med våra "vardagsbilar" och vissa av oss har väldigt lite erfarenhet från bankörning, då helt plötsligt skall vi ge järnet på en bana som verkligen kräver sin man och som det tar MÅNGA varv att behärska. MC förare var helt klart ett överrepresenterat folk i olyckstatistiken och av någon anledning så var just britterna dom som oftast drabbades. Jag läste någonstans att en läkare på sjukhuset i Adenau hade sagt till en vän att 8 av 10 skadade från ringen var britter. Dödsolyckan påverkade nog oss alla och banan var stängd i minst 2 timmar om jag inte minns fel, visst kändes det konstigt att folk körde vidare efter dom hade öppnat men vad skall man göra, alla var där för att köra och killen hade säkert förstått oss och tyckt det var det rätta att alla körde vidare. För att ytterligare förtydliga hur illa det kan gå så sägs det att ungefär en i veckan stryker med på banan och då räknas tydligen bara dom som avlider på platsen.

En känd MC profil försvann den 7/7 i år, ni har säkerligen sett hans fantastiska filmer från ringen som man hittade på
nätet killen hette Jørund Seim och var verkligen respekterad av många ringen förare. Jörund hade en bra bit över 300 varv på banan och körde mycket bra. En video jag såg med han, då kör han om Sabine i hennes ringtaxi på bakhjulet!! Orsaken till olyckan lär ha varit olja på banan och inte ens den bästa reder utan ett sådant släpp i dom farterna, på en av filmerna passerar han 280 km/h vid Fuchsröhre och då förstår man hur otroligt fort det går. Ett verktyg som underlättar för polisen är att folk idag ofta har en videokamera monterad på sin bil eller MC idag så ville polisen låna min videokamera och då stoppade dom in ett band , på bandet kunde dom se hur olyckan med britten skett och anledningen var ganska klar, som jag sa tidigare hade killen av någon anledning tagit kurvan helt fel och därav kört av banan. Polisen ville att en av killens kompisar skulle kika på videon men han orkade inte med det och jag fick tillbaka kameran. Till slut så öppnades banan igen efter den stora craschen och så smått blev det lite mer spelrum på parkeringen, när dom stänger banan får alla som står i kö för utfart vända och köra in på parkeringen dessutom tillkommer alla från banan så det är inte konstigt att det blir lite kaos. På tal om parkeringen så kom det ju hela tiden en massa bilar och en del av dom körde inte på banan utan bara kom dit för att kika eller snacka med folk. En av bilarna var rätt maffig och det var premiär för mig iallfall BMW Z8 ALPINA! bilen var otroligt läcker men ett par faktorer som jag fick reda på där nere gjorde mig tveksam till bilen. Tydligen så monterar Alpina ut M5 motorn till förmån för 4.4 liters åttan och anledningen  till det är att M5 spisen inte går att kombinera med automat, så konstigt nog blir det en mindre motor och automatlåda om du köper Alpinas version av Z8. Hur jag än vrider och vänder på det så var det en riktig blickfångare med sin läckra färg och typiskt fräcka inredning. Fälgarna var av en egen klass och kameran fick slita hund igen så håll till godo, vill ni veta mer om Alpinas sortiment så surfa in här
 

En central samlingspunkt på ringen var cafeterian vid infarten till banan, här kan man sitta och njuta hela dagen och titta på bilar motorcyklar och tjejer. (förlåt mig frugan) Vi gjorde som så att vi ockuperade ett bord och såg till att någon fanns på plats hela tiden, på det viset så visste man alltid var man kunde hitta varann och det var även skönt att veta var det fanns en stol om man blev trött i benen, och det blev man förr eller senare. Grabbarna från Stockholm blev inte riktigt så många som tänkt men det kom lite folk från andra håll av Sverige såsom  Småland, Blekinge och Skåne såklart en av få bilder jag lyckades ta på en del av gänget ser du här, grabbarna kanske inte ser så glada ut men det är nog bara värmen som gjorde dom lite dämpade. Senare under dagen stack vi upp till Adenauer forst som blev något av ett favoritställe att stå på, här kunde man se lite av varje och naturen var underbar. I och med att stället ligger undanskymt och är lite svårt att komma till så var det litet folk här och man fick liksom stället för sig själv. Att tänka på är att grinden nere vid vägen är stängd på helgerna och då får man snällt traska uppför i cirka 15 minuter för att komma hit. Denna gången hängde Anders och hans flickvän med upp och vi satte oss att njuta lite av förbipasserande fordon igen. Många har svårt för denna kurva då den är dold och man inte alls vet vad som kommer om man inte kan banan, vi såg inga större incidenter men många potentiella som folk redde ut i sista sekund. En tjej (tror jag det var) på en motorcykel lyckade inte reda upp det hela och kom ut i det redan väl använda gräset, hon hade tur och lyckades hålla cykeln uppe och kunde något förvånad köra ut på banan och glida vidare.

Någon klok person hade kommit på den geniala idén att vi skulle ha samkväm under kvällen och vi pratade för Fuchsröhre som funkade bra på torsdagen, då vi blev rätt många och stället är rätt litet blev det istället Pistenklause som skall vara byns inneställe. Efter att vi hade fått nog av Adenauer forst åkte jag och Anders W iväg dit och bokade bord för 25 personer till klockan 20-20.30. stället ligger i början av byn på en tvärgata på vänster sida som heter Kirchweg vill du veta mer om stället så kika in på deras hemsida som även innefattar hotellet i ovandelen som heter
Ahm tiergarten.

Klockan började ticka iväg och vi var ganska möra efter dagens alla händelser, att sitta såhär i efterhand och försöka rekonstruera vad som hände är inte lätt, iallafall så hände en negativ sak till under dagen och det gällde bilen som vi kört ner med. Efter att Tobbe och jag kört sista varvet så blev bilen lite varm och en undersökning var nödvändig, det visade sig att bilen konsumerade vatten och vid en närmare undersökning så blandade bilen vatten och olja, förhoppningsvis "bara" en toppackning men i värsta fall  en av många toppar som spruckit. Bilen var körbar och vi beslutade följande. Ingen mer bankörning hur sugna vi än var, imorgon skulle vi försöka få tag på någon slags flytande metall som ev. kunde täta en läcka något i stil med kylartätning fast för spruckna toppar. Givetvis kändes det trist att jag inte kunde köra med bilen något jag hade räknat med men vad gör man, vi hade och välja på att köra fler var och absolut inte komma hem eller inte köra flera varv och kanske komma hem.
Johan & Tobbe var iväg bort till macken vid banan och hörde sig för om någon verkstad men dom hade inga vettiga tips mer än BMW i Mainz. Jag hittade på bmwpowers forum ett inlägg från en som hade kommit i kontakt med en verkstad i närheten och även dom skulle få ett besök under morgondagen.

Till slut var vi nöjda med ringen för dagen och åkte hem och gjorde oss i ordning för Pistenklause, en dusch var rena himmelriket då värmen varit brutal under dagen, man var egentligen sugen på att slänga sig i sängen och somna in ett par timmar men vid närmare eftertanke skulle en bit mat och en "läsk" sitta helrätt! Tobbe var en sån fin människa så han agerade chaufför hela helgen och så även idag, väl framme så ser vi en restaurang som ser riktigt trevlig ut, att det står en gul GT2 parkerad mitt på trottoaren utanför stället var lite fräckt. Restaurangen låg i bottenvåningen och var läckert inredd med en massiv motorhistoria, här hittar man allt möjligt från en komplett kolvsats från en E30 M3 till gulnade bilder av 3.0 CSL lika breda som 2 vanliga bimmers och hoppandes i något parti av ringen. Stockholmsgänget och dom andra som bodde i Adenau hade redan kommit på plats och att ligga i underläge redan från början såg jag som en sporre och mina läppar formades till "bitte ein bit" nästan automatiskt....

Första "biten" på plats och menyn äntrades, då jag är glad för mat så lägger jag in en kort resumé av krogarnas mat något ni får ha överseende med. Här beslutade vi alla 3 att beställa in någon slags stekhäll med köttbitar vi själv fick tillreda samt en bunke såser och god potatis,  Tobbe & Johan valde oxkött medan jag snålade och valde fläskkött, priserna var 14 respektive 18 euro så det var inte gratis men väl värt det. efter ett tag kommer maten in och det är REJÄLA köttbitar som vi sedan själv steker på den heta täljstenen, Stockholmarna tråkades oss ett tag med att vi fick in mat som inte var färdig men vi visste att det bottnade i ren avundsjuka då dom säkert inte hade fått så fin mat som vi ; ) I vanlig ordning kom såklart dom
3 grabbarna med MC och dom satte sig ner hos oss, vi noterade att Staffan
(tror han hette så) blev skjutsad av en polare och givetvis var vi nyfikna på varför han gjorde det. Det visade sig att han klotat hojen på banan och att den behövde ett par rullar silvertejp för att komma igång igen, för er som inte visste det så är silvertejp utan tvivel mc förarens absolut bäste vän. Det viktiga var att killen var oskadd och hojen skulle bli körbar imorgon.

Kvällen rullade på och vi hade väldigt trevligt allihopa, jag tror inte det förekom så många meningar utan ord som Bmw, motor, bana eller något annat ord du relaterar till var vi befann oss, alla var lika tokiga, inte bara i vårt gäng utan vid varje bord så såg man folk gestikulerade hur dom tog kurvor och så vidare. Ett antal "läsk" senare så började folket att längta hem till sina sängar då man var otroligt trött efter dagen, även vi tröttande till slut och såg till att betala mat och dryck. Stockholmsgänget vek av lite tidigare men det har jag alltid sagt att där är inte lika mycket krut i dom däruppe ; ) Väl hemma så pratade vi igenom dagen en gång till och snackade även om hur vi skulle beta av morgondagen, en viktig knut att lösa imorgon var problemen med bilen och det hade högsta prioritet. Jag gjorde även idag ett tappert  försök att skriva dagbok men efter 2 rader insåg jag att jag var alldeles för trött för att komma ihåg något just nu. Dom sista tankarna som for genom huvudet var hur underbara dagen hade varit med undantag för olyckorna, det bästa av allt var att min blygsamma erfarenhet av ringen sa mig att lördagen är ännu livligare.

Zzzz Zzzz Zzzz....

Har du någon kommentar till detta reportage eller något tips.
Du kanske till och med hittar något felaktigt här?
Jag är tacksam för all info jag kan få. T
veka inte att maila mig på johan@bimmer.se

 

Förberedelse / dag 1 / dag 2 / dag 3 / dag 4