Under en ganska lång tid har jag haft det mindre angenäma problemet att värmen har kört på för fullt på förarsidan. Varför det är just på förarsidan och inte på den andra inte fullt så ofta bemannade sidan kan bara Murphy:s lag svara på. Då jag nyligen monterat in en läderklädsel och sommaren börja komma så blev det lite väl svettigt. En träff på Förenade bil i Malmö där vi erbjöds fantastiska 20% rabatt på hela reservdels & tillbehörssortimentet gjorde att jag slog till. Dessa värmeventiler skiljer sig lite från årsmodell till årsmodell så var noga att uppge just din bils tillverkningsår. Ordinarie pris på denna tingest är 020525 1092:- + moms vilket är 1365:- artikelnumret i mitt fall (89:a)
var 64 11 8 391 417.

Symptomen man upplever kan säkerligen vara lite olika men det verkar inte vara helt ovanligt att lösningen är den samma. I mitt fall var det  ju att värmen inte gick att stänga av på vänster sida men givetvis kan det skilja beroende på vilken ventil som är defekt. På dom lite nyare/större modellerna har vi ju separata värmevred för vänster respektive höger sida, därav att vi har 2 värmeventiler och priset är säkerligen därefter.

Värmeventilernas funktion är att reglera hur mycket värme som skall komma in i Kupén genom att öppna respektive stänga just dessa ventiler.
Ställer du värmereglaget på max värme betyder det att ventilerna är helöppna och om du ställer dom i mittläget är dom helöppna ett tag för att sedan stänga ett tag. Som jag förstår det finns inget mellanläge utan ventilerna är antingen öppna eller stängda. lite grand som en mikrovågsugn fungerar, ställer du effekten på max så strålar det hela tiden, ställer du den på medium så strålar den en stund för att sedan pausa. I en del fall kan man ha sådan tur så att det räcker med en rengörning av ventilerna för att få härligheten att fungera, givetvis  skall du prova detta först om du vill spara en slant som du kan ha mycket roligare för. Ett bra mektips som jag testade (tyvärr utan framgång i mitt fall) hittar du givetvis på www.autopower.nu Tipset där är skrivet av Tommy G. som hjälpte mig med en hel del vettiga svar när det var som varmast ; )

Vill du testa om det verkligen är värmeventilerna som bråkar i ditt fall och inte något annat elfel så kan du göra följande: Öppna upp motorhuven och lokalisera täcklocket till dina värmeventiler, på E34 med 6:an sitter dom precis i närheten av säkringsfacket och pluspolen (om du har batteriet där bak) Locket sitter fast med en slags klämmor och du kan dra locket rakt upp så får du det i handen. Nu skall du kika efter 2 kontakter som sitter anslutna till ditt värmeventilspaket. koppla sedan loss dessa kontakter och montera tillbaks locket. Kör nu en REJÄL runda med full värme påslagen och se om problemet kvarstår. Jag rek. att du kör minst en 15-30 minuter då det kan ta ett tag innan värmepaketet är helt tomt/kallt. Kommer det fortfarande värme ur dina munstycken kan du vara ganska säker på att felet ligger i just värmeventilerna. Om problemet kvarstår efter att du har rengjort ventilerna så är det sannolikt  dags att köpa nya värmeventiler.

I mitt fall så hjälpte det faktiskt inte att byta värmeventiler och det var lite snopet. Måhända att jag var lite impulsiv när jag köpte dom men lösningen kom först ett bra tag längre fram. Lösningen kom lite av en slump när jag skulle göra vid min
reglage panel  för värme/fläkt mm som var lite defekt, det slutade med att jag fick byta panelen med vred och lite elektronik bakom. Då detta "kortet" byttes så fungerade värmen som den skulle direkt så felet låg troligtvis i elektroniken här.
I vanlig ordning så rek. jag att ni går över lödningar och kabelanslutningar för att så att allt sitter som det skall och att alla lödningar är hela och fina.

Här är lite bilder på mina värmeventiler, under demonteringen så såg jag att en ventil var knäckt och hoppades såklart på detta men så var det ju inte. Att demontera och plocka isär det hela samt rengöring är faktiskt INTE speciellt avancerat och vi med tummen mitt i handen klarar av det på en halv dag (med fikapauser o sånt)

 


Tips från läsare av detta mekartips:

På min var ventilerna 100% täta, däremot så kärvade de "kolvar" eller ankare som löper inne i hålet i elektromagneten. Jag putsade dessa "kolvar" med fint (P600) våtslip-papper så jag fick en yta med diagonala fina slipspår, därefter lade jag på ett tunt skikt kopparpasta i dessa spår. Detta resulterade i en acc-anläggning som fungerar perfekt utan ständiga utbrott av full värme på förar och/eller pass. sidan.

Stefan Ottosson