Här hitar du  lite  information om din OBC eller som det betyder
On Board Computer.

Jag kom själv över en komplett uppsättning till stora färddatorn som består av dator, spak och den lite djupare ramen till själva datorn, ett krav för att datorn skall fungera är att kabelstammen som du trycker in på baksidan består av minst 15 kablar och inte 2-3 st. som på vissa snikmodeller. I mitt fall hade jag 25 stycken kablar och det är jag glad för med tanke på att det satt en analog klocka från början . Eventuellt behöver du stora GM modulen under baksätet också. Den dator jag kom har jag nu monterat och det första som hände var att den var stendöd. Ett tag senare så testade jag att ge ström till Pin 17 och vips fungerade datorn, samtliga lampor var trasiga och efter byte så lyste den så fint. Det första som dök upp var PPP men det försvann efter att jag startat upp bilen en gång.

Här kommer först ett utdrag ur instruktionerna för stora färddatorn och även lite bilder på min "stora färddatorn" Dom nya instruktionerna på svenska har jag fått tillskickade mig av Per

Tack för hjälpen!



 
 

 Installation av Stor/Liten färddator

Följande saker behövs för att uppgradera till stora färddatorn.

1.Stora färddatorn (dyr att köpa ny men lätt att hitta på skrotar.)

2. Blinkerspak med OBC funktion (inget krav men trevligt)

3. Ramen till stora datorn (inget måste men att rek.)

4. Tutrelä* eller lite kablage och en 5 amperes säkring och en säkringshållare samt ett par kabelskor.


5. Runt 20 kablar i kabelstammen som går in i den befintliga enheten (klocka eller lilla datorn) ju fler kablar desto bättre.

6. Kabelskalare/knipsare

7. skruvmejsel (original duger gott)

För att kunna få datorn att fungera bör du först av allt ta röda på hur många kablar du har i stammen som går in i din analoga klocka eller lilla färddator. Enklaste sättet är att demontera radion, på höger sida om radion så hittar du en spak som man drar mot sig, enheten ploppar då ut och kabelstammen bör vara synlig en bit in. Försök nu räkna så att antalet är runt 20 kablar. Hittar du bara ett fåtal kablar så kan du i stort sett utesluta att det kommer att fungera och ge upp redan här.  Är det så att du ser ett 20 tal kablar så är du en bra bit på vägen.

Nästa sak som är bra att ha men inget måste är originallarmet då det innebär att bilen har ett tutrelä som även det sitter under baksätet, det sitter lite undanskymt bakom den stora svarta plastlådan. Har man tutreläet så innebär det att det går fram ström på dom pinnar som behövs för att få igång stora datorn. Har du inget tutrelä så kan man ganska enkelt lösa detta genom att ta ström från en annan kabel i samma härva. För att undvika konstigheter är det att rek. en avsäkring av strömtjuven, skulle något hända så går säkringen och inget annat som man inte vill vara med om.

För att få fart på stora datorn om du saknar tutrelä behöver du få fram ström till Pin nummer 17 i datorn, enklaste sättet är att ta ström från pin nummer 9 som har konstant ström. lite kontakter och kablage samt en 5 amperes säkring och en säkringshållare kan se ut så här när du är färdig. Kabeln till Pin nummer 17 är RÖD, GRÅ, GUL och kabeln till Pin nummer 9 är RÖD med GULA streck (förväxla inte med  Gul med röda streck!) har du nu gjort rätt så skall det gå fram ström till den RÖD, GRÅ, GULA kabeln och det är enkelt att mäta med lämpligt instrument.

Att tänka på under monteringe är att den stora datorn är djupare och inte passar i den gamla ramen, antingen får man karva bort bakdelen där datorn skall sitta med en kniv eller dylikt, detta går att göra utan demontering men var försiktig så att du inte skär sönder några kablar. Det bästa är såklart att se till att den stora ramen medföljer vid köp av datorn. Att byta ram när du ändå är igång är inte så svårt. Fördelen är också att kabelkontakten kommer i rätt höjd och man slipper det strulet.

Själva bytet  av datorn rent fysiskt är väldigt enkelt, ur med den gamla genom att dra i spaken på vänster sida av datorn (radion döljer denna spaken i vanliga fall, ut kommer det gamla och sedan trycker du bara dit den nya. Efter att jag hade monterat min egen stora dator så såg jag att det lyste väldigt svagt i displayen, det visade sig att samtliga tre lampor var trasiga och givetvis såg jag till att byta dessa med en gång, att byta dessa lampor är väldigt enkelt att göra och lampor kan du norpa från din lilla dator eller köpa på BMW. Det första som dök upp på displayen var PPP vilket enligt manualen betyder att man skall kontakta sin BMW verkstad. Efter att ha startat upp bilen en gång försvann detta och datorn verkade att fungera! 

Givetvis måste datorn ställas in för att passa dina förhållanden gällande kilometer, miles, gallon, liter, Celsius, Fahrenheit osv... allt detta står i instruktionsboken till din bil oavsett  motormodell. En annan sak som är lika bra att göra innan bytet är att köpa nya lampor till datorn för det är givetvis direkt efter monteringen som dian gamla lampor ger upp! Artikelnummer på BMW är 65 81 1 374  495  (6.5v 0.8w) Jag har hört att dessa lampor skall vara på 1.2w och därför lysa lite kraftigare än dom gamla men detta är inte bekräftat av mig i alla fall.

För att få full funktion på datorn skall även en ny blinkersspak med OBC-funktion monteras, att tänka på är att det finns lite olika spakar och framförallt för bilar med eller utan airbag. har du en spak som passar på din bil och monterar den kan du styra datorn via blinkersspaken samt att du får upp ALL info i displayen som du har i din instrumentering. Om du väljer att vänta med spaken eller hoppa över det helt och hållet får du upp en del info i stora displayen, dels kommer yttertempen fram vid start av motorn samt om du använder funktionen "varna vid för hög fart" Min temperaturmätare visar -37 grader men så illa är det inte i Skåne sommaren 2002, anledningen till detta är att jag ej hade fördragit vare sig kablage eller tempsensor i fronten vid ena dimljuset, då jag inte har en aning om hur det skall dras så får jag leva med detta tills jag får reda på hur jag skall dra kablaget. nu (2003-01) vet jag hur man skall fixa till det med givaren och det är bara en  tidsfråga innan jag fixar det.
(Kablage drogs fram Sommaren 2003 och nu funkar det utmärkt med yttertemp!)

Min egen spak till OBC monterade 2003-03 och det var verkligen smärtfritt, av med ratten och lite kåpor för att enkelt komma åt, sedan är det i stort sett bara att lossa på dom befintliga kablarna och snäppa loss den gamla spaken, hela operationen går att göra med  originalskruvmejsel och en 22mm hylsa...

Jag gjorde som så att jag började med att plocka av ratten, skruvade av kåpan ovanför ratten, lossade plastbiten som går under rattstången, plockade av skyddskåporna vid benen så att man kom åt ordentligt när man skulle demontera och montera spaken.
Väl på plats så blev man ganska glad när man såg fördelarna med att kunna styra datorn via spaken. Klantig som JAG är så lyckade jag fippla till det dagen efter när jag skulle justera in ratten. blinkersen var i över eller nedre läget när jag monterade ratten och den lilla tappen som sköter retur av blinkers var tydligen i vägen. Ett litet skumt ljud när jag vred på ratten direkt efter åt och samma ljud på returen  gjorde mig misstänksam. Ganska snabbt märkte jag vad som hade hänt och plockade av ratten för att få mina misstankar bekräftade och det fick jag.... SÅ nu är det bara att leta upp en ny spak och byta igen då detta är hyfsat irriterande och inte är något jag kan leva med på sikt.

Ny spak monterades 030407 och det blev klockrent, den nyare spaken sitter på lite mer lagom avstånd från ratten, fråga mig inte varför men den andra spaken satt betydligt närmare.

Dom nya funktionerna som kommer fram  tog jag lite bilder på för att ni skall se vad som bjuds efter spakinstallation. Inga superbilder kanske men det bör synas vad det föreställer.




Yttertempen i jukkasjkärvi midsommar..
Eller hur det ser ut om man inte har givare monterad till mätaren.



Tidtagningsur, en finess jag aldrig har använt men den finns i alla fall



Speed limit, en rätt vettig finess som du kan ha glädje av. Ställ in önskad hastighet och du får en akustisk varning samt att ett meddelande kommer upp i instrumentet. En röd lampa på OBC. blinkar lite diskret när du överträder hastigheten också, för att indikera att tjänsten är aktiverad har du fast sken på den röda lampan när den är igång



Avstånd till närmaste bensinstation.. Nej rättare sagt en praktiskt funktion som visar hur lång räckvidd du har på ditt bränsle, beräkningen är "dynamisk" och förändras hela tiden beroende på ditt körsätt (förbrukning)




Tja en hederlig klocka, behöver väl ingen längre presentation, givetvis ett ypperligt verktyg när man vill veta vad tiden är..




Avståndsberäknare. Knappa in avståndet till ditt mål. Låt säga att du skall till Knutstorpsträffen och bor i Harpsund (var nu det ligger) Avståndet är kanske 349 km. knappa då in  349 och sedan räknar denna funktionen ner avståndet så att du hela tiden har full koll på hur långt det är kvar. En praktiskt funktion OM man vet hur långt det är till målet.




I likhet med klockan behöver inte datumfunktionen några längre förklaring. Även här ett av dom bästa verktygen för att få reda på aktuellt datum.




Genomsnittlig bränsleförbrukning, min egen lilla favoritfunktion i datorn trots att den visar höga siffror : ) Beräkningen går att kalibrerar om den visar fel och den går att nollställa vid tex. tankning,



Samma som ovan. Fördelen med att ha två olika beräkningar är att du kan få förbrukningen på ett delmål eller på hela året eller vad man nu vill.



Genomsnittshastighet totalt. Mitt personliga rekord är nog inte mer än 50 km/h man får väl nollställa den innan man beträder autobahn för att få ett högt snitt. Tveksamt om jag någonsin kommer att ha glädje av denna funktion.



"Vi beräknar att landa om cirka 35 minuter"

Så kan det låta i cockpiten på en E34 med stora datorn, med denna funktion kan du får reda på när du nått ditt mål, ett samarbeta med avståndsberäknaren går att den hela tiden beräknar när du är framme, höjer eller sänker du hastigheten så förändras tiden. Låter som en vettig funktion men jag har aldrig använt den i alla fall.

Utöver dessa funktioner kan man få fram lite till, kommer inte på mer just nu men har du något tips om vad jag ,missat så lägg gärna ett mail till mig.


021110

Fick ett tips via det suveräna forumet på www.autopower.nu  som Markus Karlsson skrev, det lyder så här:

För er med stora eller lilla färddatorn som inte har fördraget kablage för yttertemperaturgivare vid vänstra dimljuset har jag lösningen.
Det är så enkelt att du drar en lång kabel mellan pin 5 bakom färddatorn fram till ena kabeln på sensorn andra kabeln på sensorn jordar du.

Har fått in ytterligare en variant som troligtvis är den rätta och då är det såhär man skall dra kablaget:

Från  givaren i spoilern till  pinne 4 jord  BRN_GRY  (brun-grå) samt Pinne 5 temp BLU_RED_YEL (Blå-röd-gul)


Givetvis var det jätteskoj att testa datorns alla funktioner och efter ett kort tag så förstod man grunderna för att till slut läsa igenom avsnittet i instruktionsboken. Allting skall fungera inklusive kodlåset vilket är toppen. Ett av få undantag är att yttertempen kräver att detta kablage fördras vilket fallet inte var i min bil. Till er som har fördraget vill jag bara säga grattis, ni behöver om det saknas en sensor som skall placeras i det lilla hålet ni ser till höger om vänstra dimljuset. Jag vet att det här med uppgradering till stora datorn har vållat många rynkor i pannan på folk, därför längtade jag efter att kunna göra detta mektips vilket jag nu gjort! Tycker du att något saknas eller har några synpunkter så tveka inte att höra av er!

På baksidan av datorn har du ett antal olika pinnar och givetvis har dom alla en betydelse, Jag tänkte här lista vad respektive pinne har för uppgift.

Digital Klocka/temperatur indikator (lilla färddatorn)
---
pin4: jord
pin5: blå/röd/gul, temp sensor
pin8: + från säkring F1
pin9: + från säkring F20
pin18: vit/blå, gong gong
pin19: vit/röd, gong gong
pin22: grå/röd, ljus switch


OBC (stora färddatorn)
---
pin1: violett/grön/gul, alarm system
pin10: svart/grön, start
pin6: + från säkring F17
pin9: + från säkring F20 (röd/gul)
pin8: + från säkring F1
pin22: grå/röd, ljus switch
pin25: gul/röd, blink signal switch
pin3: vit/gul, diagnostik
pin16: vit/violett, diagnostik
pin14: vit/grå, instrument cluster
pin7: svart/vit, instrument cluster
pin4: jord
pin5: blå/röd/gul, temp sensor
pin20: svart/röd/gul, kupévärmare/ventilation
pin21: svart/vit, kupévärmare/ventilation
pin23: violett/vit/gul, alarm system
pin17: röd/grå/gul, alarm system
pin26: svart/röd/gul,  sensor
pin12: brun/violett, bränslenivå sensor
pin11: vit/svart, DME
pin24: svart/violett, DME
pin19: vit/röd, gong gong
pin18: vit/blå, gong gong
pin15: vit/brun, radio
pin2: blå/brun/gul, radio

Behöver du kalibrera om datorn då den suttit i en annan bil ?

Om din OBC räknar ut din bränsleförbrukning felaktigt kan du kalibrera den för att få korrekta siffror. Börja med att fylla upp tanken till MAX och nollställ trippmätaren samt en av dom två  bränsleförbrukningsmätarna i OBC. Kör tanken i stort sett tom och fyll sedan upp den igen till max. Den mängden bränsle du får i nu är  den mängden  du behövt för att avverka avståndet på din trippmätare. jämför detta med resultat enligt färddatorn och se om det diffar åt något håll. Om förbrukningen är olika på OBS och din manuella beräkning behöver du kalibrera färddatorn genom att knappa in en ny beräkningsfaktor

Bränsleförbrukningens beräkningsfaktor tillhör dom funktioner som är låst i den din OBC, så för att ändra parametrarna måste du först och främst öppna upp OBC:n

Börja med att äntra din OBC testmenu genom att trycka på 1000 och 10 tills TEST dyker upp i rutan. knappa in talet 19 med hjälp av  10 och 1 knapparna. Ställ in dag och månad och tryck sedan på SR knappen. Nu skall din färddatorn var i öppet läge för att komma åt beräkningsfaktorn för bränsleförbrukningen.

För att gå vidare med installationen så knappar du in talet 20 på displayen (inte 21 som är nollställning av datorn) och sedan trycker du på S/R knappen, du skall nu se något i stil med 1000 CORR som är din aktuella beräkningsfaktor. För att räkna ut din nya mer korrekta faktor använder du följande kalkyl.

Ny beräkningsfaktor=din gamla beräkningsfaktor * uträknad förbrukning via trippmätaren/ OBC bränsleförbrukning

Knappa in din nya beräkningsfaktor med hjälp av knapparna 1000/100/10/1 och tryck sedan på S/R knappen.

Källa: http://www.E34.de (pininfo samt kalibrering)


Kan man byta språk i färddatorn?

Som default värde så visar din OBC all info på tyska, visst går det att förstå vad dom menar efter att ha kikat i manualen men det finns faktiskt ett antal olika språk som du kan ändra till! Svensk språket finns tyvärr inte men dock Engelska som är helt ok för mig i alla fall. Så här gör du för att byta språk.

1. På instrumentpanelen har du 2 knappar dels en på vänster sida samt en på höger sida, tryck in och håll kvar på den högra knappen.

2. Stoppa in tändningsnyckeln och vrid till radioläget, efter ett litet tag så kommer du att få upp "US ENGLISH" i displayen och då kan du släppa knappen. Vill du använda dig av något annat språk så trycker du in högra knappen igen och håller kvar tills nästa språk kommer upp. I vissa fall måste proceduren göras om från början för att komma vidare i språkvalet.

Strul med att ställa klockan på lilla färddatorn?

En del får problem med att ställa klockan efter att dom bytt ut sin analoga mot den digitala med yttertemp och datum. Lösningen såg jag på autopowers forum och den var ganska enkel. Det är så att man måste tydligen skicka ström på pin 8 för att det skall gå att ställa klockan.

Har instrumentdisplayen  och OBC tappat synkningen i språket?

En del har problem med att synkningen gällande språket tappas. En vanlig orsak är nog att batteriet är på upphällningen eller har  dragits ur av någon anledning. I mitt fall räckte det med att frugan lånade bilen för att datorn skulle visa informationen på Spanska (för er som inte visste så heter timme HORA på Spanska!) Jag provade att ställa tillbaka språket på datorn som vanligt via tändningen och högra knappen på instrumentet. Språket ändrades mycket riktigt på datorn men så även på displayen under instrumentet! Hmm... vad göra? Jo jag ställde in rätt språk på datorn, drog i spaken på vänstersidan så jag fick ut datorn, ställde in rätt språk på displayen och tryckte i datorn igen, vips så var allting löst. Det är inte omöjligt att det finns enklare sätt men detta  löste mina problem.

 

 OBC:ns bäste vän: chekontrolldisplayen

Som jag skrev här ovanför så  kan  man få datorn att visa sina funktioner i displayen  mitt i ditt instrument. Denna display har även andra funktioner som tillexempel  varna för trasiga lampor, låg oljemängd, slitna bromsbelägg och massor med annat.

Många ägare av Bmw kör med originalspråket inställt och får då fram en massa kryptiska tyska meddelanden som dom inte förstår.

Det allra vanligaste felet som man får upp är nog "betriebsanleitg" som ber dig att se i instruktionsboken om detta fel. Jag tänkte här lista dom olika felmeddelande och vad dom betyder.

 Varning Betydelse Prio
BremsflüssigkeitBromsvätska1
Oeldruck motorOljetryck motor1
KülwassertempKylvätsketemp1
Handbremse lösenLossa handbroms1
Bremsli ElektrikBromsljus elfel1
  
GetriebenprogrammVäxellåda (Automat)2
BremsbelägeBromsbelägg2
ASC defektASC defekt2
1 bremslicht1 bromsljus trasigt2
AbblendichtHalvljus defekt2
RücklichtBakljus2
KennzeichenlichtNummerskyltsbelysning2
Annhänger lichtSläpvagnsbelysning2
  
Oelstand motorOljenivå motor3
külwasserstandKylvätska3
WaschwasserstandSpolarvätska3
Oeldruck sensorSensor oljetryck3
Sensor oelstandSnesor oljenivå3
Check-controlCheck-kontroll3