En fälg som jag, och flera med mej, suktat efter till sin BMW 5-serie är den klassiska M5-fälgen. Mycket elegant för sin tid och just det att den är tidstypisk för bilmodellen (E34) gör att den passar bättre än många av dagens moderna fälgar, som ofta ser ut som någonting från yttre rymden; gärna med krumelurer och krom och grejer... Eller bultar på fejkade splitfälgar... hemskt!!


M5 89-92

M5 89-92 (3.6 l, 315 hkr). Hjulen var 17", men det såg ut som 15-tummare med navkapslar och nästan som om det var vita däcksidor! Uuurk! Hjulen heter M System I.

M5 92-94 (3.8 l, 340 hkr) hade oxå 17"-hjul, men de här ser ju mycket bättre ut! Dessa heter M System II.

M5 92-95

Faktum är att det samma fälg på bilderna ovan, men över fälgen sitter det en hjulsida, påbultad bakifrån! Såhär ser det ut under. Man ser även bulthålen på ekrarna.

(Dessa fälgar sitter på en E30 M3)
I original är fälgens ekrar svartlackerade, med silverlackerad fälgbana.

Hjul utan skovlar

Så här ser det ut bakifrån med skoveln påskruvad.

Fälgarna finns även i en blankpolerad variant.
Den här bilden är tagen av Ken Little, USA:

Lite kantstött och korroderat hjul med skovlar (92-95)

Hjulsidan lär vara av magnesium. Och det kanske stämmer, det skulle ju kunna motivera det något höga priset som reservdel hos BMW, 1300:-/styck.

En idé till varför det är byggt så här, kan ju vara att med smala ekrar så blir vikten låg, å sen kan man bygga snygga ekrar av magnesium = total låg vikt. Hjulsidans ekrar drar ut varmluft från bromsarna och därför är det olika skovlar till höger resp. vänster sida. Det är alltså viktigt att skruva på rätt hjul/skovel på rätt sida! "Spetsen" (den största) ska liksom skära genom luften.


Även turbinen ("navkapseln", 3.6, M System I) är en avancerad patenterad konstruktion för att få in kylluft till bromsarna. Synd att man glömde bort designen dock...

I Amerikatt kallas 3.8-skoveln för "Throwing Star Wheel Covers"...

Fälgen är gjord av smidd aluminium. Däcken är 235/45-17 och hjulen är 8x17" stora. Dock, I Nürburgring-paketet fick man (bl a) bredare bakfälgar (9") och -däck (255/40-17).

På reservhjulet på M5:orna sitter det ingen kapsel resp. skovel.

Förutom på M5 92-94 har fälgen även sålts på vissa marknader som originalutrustning på 850 CSi och 540i Sport.

Fälgen passar ej iX-modeller, alltså de 4-hjulsdrivna E34.


I BMWs tillbehörskatalog från 1995 kunde man köpa den här fälgen. Den kostade då 2985:-/st för 8x17" och 3645:-/st för 9x17". Skovlarna fick man köpa till, och de kostade då 990:-/st (olika för vänster och höger). Navkåpan kostade 245:-/st.

Man kunde även välja skovlarna vanligt silverlackade, eller lackade i bilens färg. De färganpassade skovlarna kostade 6360:- för 4 stycken.

Komplett sats fälgar+däck kostade.....36150:- för 8+9", 235+255. Huuj...

  NYTT 2001-03-23: fälg + skovel är nu prissänkt, kostar nu 3575:- (BMW Solna)


"Hjulsidorna" från 89-92 är inte med i katalogen... Kanske inte så konstigt att de inte var så populära...

Fälgarna passar ju även 6-serien och finns i annan version till 7- och 8-serien, och i katalogen rekommenderas 265/40-17 på bakhjulen till E32 (7-serien) och E31 (8-serien). Det står inte i katalogen, men även till den äldre 5-serien (E28) kan man använda fälgarna. Och, med lite bearbetning (pga fel offset) ska de gå på M3 E30, alla E36, E46 och Z3. För att de ska passa nya 5-serien (E39) så får man ta upp centrumhålet lite, från 72,5 mm till 74.

Pga 8-seriens annorlunda offset fram+bak och 7-seriens annorlunda offset bak (pga 265-bredden) är det skilda modeller och med det även artikelnr.

 Fälgstorlek Inpressning Rek. däckstrl.FälgkantArt nr
E348x1720 mm235/45 ZR 17Silver36 11 2 226 706
 9x17 (end. bak)22 mm255/40 ZR 17Silver36 11 2 226 707
 8x1720 mm235/45 ZR 17Blankpolerad36 11 2 227 743
 9x17 (end. bak)22 mm255/40 ZR 17Blankpolerad36 11 2 227 744
      
E328x1720 mm235/45 ZR 17SilverSe E34 ovan
 9x17 (end. bak)26 mm265/40 ZR 17Silver36 11 2 227 708
 8x1720 mm235/45 ZR 17BlankpoleradSe E34 ovan
 9x17 (end. bak)26 mm265/40 ZR 17Blankpolerad36 11 2 227 745
      
E318x1710 mm235/45 ZR 17Silver36 11 2 227 438
 9x17 (end. bak)19 mm265/40 ZR 17Silver36 11 2 227 439
 8x1710 mm235/45 ZR 17Blankpolerad36 11 2 227 746
 9x17 (end. bak)19 mm265/40 ZR 17Blankpolerad36 11 2 227 747

För dig som vill bygga om dina gamla 3.6-hjul till 3.8 dito behövs:
- 2 vänsterskovlar: 36 11 2 227 007 (1075:-/st)
- 2 högerskovlar: 36 11 2 227 008 (1075:-/st)
- 4 navkåpor: 36 13 2 227 123 (230:-/st)
- 20 nya M6-bultar: 36 11 2 227 124 (7,50/st)

Enligt BMWs ETK så heter skovlarna egentligen "hjulavtäckning" och navkåpan "navavtäckning".

OBS! Bultarna är av olika längd på turbin (3.6) resp. skovel (3.8)!
Dra inte åt för hårt! Åtdragningsmoment = 2.2 ft lbs = 3 Nm.
Använd Loctite!

Dessa komponenter är de samma för de olika M-system-II-fälgarna (för 5-, 7- och 8-serien).



Det finns även kopior av M System II. Skovlarna är då inte lösa, utan fälgen är helgjuten. Detta resulterar i en tung fälg, som ändå inte är stark (BMWs originalfälgar är av yppersta kvalitet, fråga din lokala fälg-reparatör!). Dessutom så är kopiorna alla av samma modell, de är alltså inte olika för höger resp. vänster sida!!!

Kopior har däremot även sålts i olika storlekar! Till vänster en 535:a med 18-tums kopior, ägd av Tomas Larsson i Gbg. På bilden ser man att skovlarna pekar åt fel håll.

Även Henrik Lundbäck har kopior:

Om nån vet mer om kopiorna (fabrikat, storlekar etc) så mejla gärna!



Så här såg M5-hjulen ut för M5-E34's sista årgång (-95). De var då 8- resp 9x18" och hade 245/40-18-däck. Inga påskruvade hjulsidor längre.

  M Parallelleker 37
Fram: 36 11 2 227 931, 8Jx18", ET 20 mm.
Bak: 36 11 2 227 933, 9Jx18", ET 22 mm.

M5 -95

Parallell

Motorn är samma 3.8-liters som 92-94, men nu med 6-växlad låda. Kul detalj är de orange:a positionsljusen på sidan i stötfångaren på Amerika-modellen.

Trots 18 tum stora fälgar så är det ändå ganska mycket däck på. Här ser man även det lilla M-märket som sitter på fälgen, som även återfinns på t.ex. M5-E39- och M3-E36-fälgarna. Märket finns däremot INTE på någon kopia.


Reportaget skrivet av RichardP

Källor:

www.bmwm5.com
www.m5springboard.com
div andra sajter
div BMW-kataloger
BMW ETK
egna erfarenheter