Här tänkte jag visa lite bilder och text från min renovering av LKM modulen eller som tyskarna säger, Lampen Kontroll Modul  Symptomen var att mitt halvljus/helljus slocknade när det själv ville, 1 timmes jobb och modulen håller förhoppningsvis ett bra tag till.

LKM modulen sköter om funktionen på din belysning och i regel gör den väl det bra , men  efter ett antal år i en skumpig bil så börjar lödningar att släppa, spricka eller på annat vis tappa sin funktion. Symptomen i mitt fall var att jag periodvis tappade belysningen och man fick fjäska lite eller i värsta fall köra dim & Glim tills bilen ville bättre. Ett par gånger i början räckte det att rucka lite på själva modulen men felet återkom ganska kvickt. Efter att ha haft problemet från och till en längre tid så beslöt jag mig för en rengörning. Detta gjordes för ett par månader sedan och felet avhjälptes helt och hållet under ett bra tag för att nu helt plötsligt återkomma med full styrka.

Enligt överenskommelse med lödexpertis i vänkretsen bestämde vi oss för att demontera modulen och "renovera" alla lödningar samt att rengöra och lacka kretskortet.

Sagt och gjort  tiden var kommen och vi började med att demontera modulen från bilen. Modulen sitter väldigt lätt åtkomligt under säkringsboxen på vänster sida. av med säkringslocket och voilá så blottas modulen. En svart plastbox med tydlig märkning LKM och lite annat. Drag boxen rakt uppåt och du har den i handen, inga krusiduller här inte....

Här ser du tydligt vilka märkningar min box har (530i -89) en bild på undersidan passades på att fixa. Modulen består av en plastlåda med ett kretskort innehållande bland annat ett par reläer och massor av annat elektriskt mojs. Bänd i sär plastboxen så att kretskortet frigörs. På ena sidan så sitter själva lödpunkterna ganska tydligt och på andra sidan samsas reläer och lite annat. Innan vi började med lödpennan så passade vi på att använda en kraftig oxidationslösare som rengör kortet på djupet. Mitt kort var i behov av detta då man verkligen såg skillnad bara efter själva rengörningen.

Nu börjar själva lödningsarbetet och till hjälp har vi en fin lödpenna och några meter lödtenn av inte för kraftig modell. Vi gjorde som så att vi värmde upp lödningen och tillsatte lite nytt fräscht lödtenn. Det finns rätt mänga lödpunkter men dom är relativt stora med dagens mått mätt och man behöver inte ha mikroskop för att lyckas. Enligt min medhjälpare och flera andra så var det tydligen ofta reläernas lödpunkter som släppte då dess utvecklar mycket värme. Efter ett tags lödande på diverse ställen utan att hitta något egentligt fel så dök det upp två tydliga skador. Bilderna illustrerar dåligt men med blotta ögat kan man urskilja en spricka i 2 lödpunkter. Mycket riktigt visade det sig att dessa satt under ett relä. Efter extra noggrann omlödning av dessa så jobbade vi oss vidare igenom kortet. I mitt fall var det främre reläet som hade en skada i lödningen och mycket riktigt styr just det reläet halvljuset.

När samtliga ställen var genomgångna och godkända av min medhjälpare var nästa moment lackeringen! För att minska riskerna för ytterligare oxidation på kretskortet så lackerar man kortet med en speciell lack. Då vi båda är glada för Würth:s sortiment föll valet ganska enkelt på just deras produkt. En snabb övergång med sprayburken resulterade i ett förseglande lock över hela kretskortet. Det är inte att rekommendera att lackera ovansidan då det tydligen föreligger viss risk att reläernas funktion nedsättes eller helt slås ut.

För att ytterligare vara på säkra sidan så rengjorde vi även dom yttre anslutningarna både i bilen och på undersidan av modulen. Vi använde även här ett spray ur Würth:s sortiment och här ser du tydligt vad produkten heter. Sprayen dunstar relativt snabbt och ganska fort är ytan torr men förhoppningsvis även effektivt rengjord.

 

 

Nu är det bara det roliga kvar och äntligen får jag visa mig på styva linan ; ) In i plastboxen, tryck ner i säkringsboxen och stäng locket. Nu återstår det att se hur resultatet blev, givetvis är det aldrig helt riskfritt att göra liknande ingrepp på ett kretskort men är du bara försiktig och noggrann så kommer det att gå bra.  I mitt fall är jag tvungen att testa ett tag då felet var intermittent och inte permanent. Än så länge har det gått 3 månader (0202017) och belysningen har inte klickat än iallafall. Jag har själv inte kollat upp priserna på denna modul men siffror runt 1500-2000 har jag hört och då kan det vara värt att försöka få ordning på det existerande kretskortet.

Johan & Magnus     

PS. Efter cirka ett år gav boxen upp igen och jag beslöt att få tag på en nyare, det visar sig att ett par år nyare boxar fungerar utmärkt och har en mycket tåligare design på kretskortet. DS.