BILEN ÄR SÅLD 2004-05-16

 

 Mars 2004

Bettan har haft ett trögt batteri i över ett år. I dag tröttnade vi på detta och monterade ditt ett nytt batteri på 55 ampere som vi kom över för futtiga 450:-

Frugan besiktar bilen och den går igenom med en notering om att batteriet sitter löst i övrigt inga problem.

 Januari 2004

Frugans bil fick i dagarna nya stötdämpare fram , dom gamla var totalt slut visade det sig när vi demonterade allt. Inte helt smärtfritt men det gick till slut.

1350:-

 November 2003

Som ni så klart har märkt skrivs det inte så mycket här då detta är frugans lilla fordon. Bilen går rätt ok för tillfället och vi har två saker som skall åtgärdas. Bakluckan vill inte stanna uppe och är lite bulig, en ny baklucka samt spoiler ligger här hemma och skall lackeras samt monteras vid tillfälle. Stötdämparna fram skall bytas då i alla fall den ena läcker och glappar.

Vinterdäcken är på plats och det är verkligen skönt då det börjar krypa ner mot noll nu.

1 liter olja så här på höstkanten uppskattades och vi hörde vår E28 spinna som en katt igen.

 April 2003

Bilen får en service samt en hjulinställning. Framvagnen blir betydligt trevligare. Frugan har nu noterat en genomsnittsförbrukning på under litern så vi ser tydligt att bilen mår bättre sedan bromsar,service och framvagn gjorts åtgärdats.

 Mars 2003


31/3

Nya P ändar kom till slut på plats, passade på att byta alla 4 då dom var rätt slut efter 30.000 mil, idag kommer antagligen allt att slutföras helt och framvagnen skall få en justering. Sen så skall bara luftningsnipplarna bytas ut och en ny luftning av bromsar skall göras.

700:-

 December 2002

27/2

Frambromsarna är nu också vidgjorda ordentligt, en renoveringssats till bromsoken  samt en övergång av kolvar och cylindrar  (säg rätt ok ut faktiskt) har gjort underverkan för frambromsarna. Har även köpt nya luftningsnipplar till oken så att vi kan lufta dom ordentligt, dom gamla nipplarna var ordentligt rundade.

19/12

Bromsarna blev färdiga igår och resultatet blev STRÅLANDE, utan bilbälte blev det pannan i framrutan vid inbromsning! Verkligen stor skillnad på bromsarna och handbromsen blev också kanon. Att jobbet blev seriöst gjort och att allt smordes upp ordentligt borgar för att nästa jobb blir bra mycket enklare, spår tydde på att folk slarvat förr med en del saker.

Besiktningen idag på Torsdagen gick smärtfritt, besiktaren var en glad skit som testade bromsarna ett par gånger efter att jag förklarat att bromsarna rullat typ en mil sedan montering, andra försöket slutade på 1.8 och 1.6 på bakhjulen och det var godkänt med marginal. Övriga punkter godkändes med beröm och han var även villig att plocka bort dom 3 "bra att veta" punkterna men jag sa att bara en av dom var avklarad och det var styrarmsbussningen som vi bytte i dagarna. denna bussning gjorde framfärden lite stabilare och ratten blev inte lika nervös i ojämnheter under färden.

1500:- + arbete

18/12

Idag skall förhoppningsvis bromsarna göras vid  helt och hållet. Om allt flyter på kan en besiktning göras idag eller imorgon då den 19:e är dagen då körförbud inträder.


17/12

Var på mekonomen och hämtade bromsdetaljerna jag hade beställt dagen innan. Normalt sätt försöker jag köpa originaldelar men i detta fall var det mer än dubbelt så dyrt och jag tyckte det skenade iväg för bra. Efter cirka 20% rabatt hamnade kalaset på 1330:- För 2 uppsättningar backar (vä,hö bak) 2 trummor (brembo) 2 hjulcylindrar samt ett bromsrör.

1330:-

15/12

Idag var det dags att ta fatt i dom saker som SBP rackade ner på.
Högt halvljus och handbroms utan verkan vänster bak. Halvljusinställningen var totalt fastrostad och en timme senare  och ett par liter 5-56 och smörjolja gled justeringarna som smort!  Vi passade även på att byta ut ett järn och en bult på generatorn som möjliggör justering av fläktremmen så nu fick vi tyst på den!

Bakbromsarna demonterades och det var väl ingen vacker syn vi mötte. På vänster sida var det väldigt blött av bromsvätska vilket förklarade att nivån i behållaren låg på minimum. En hjulcylinder läckte ordentligt och detta var absolut orsaken till anmärkningen hos SBP. Det visade sig dessutom att trummor,backar, bromscylindrar samt ett bromsrör behövde bytas. En nätt liten kostnad men det bara måste göras så frugan kan börja bromsa. Delarna kommer att anförskaffas ASAP så får vi se hur snabbt det går att lösa. Idag är det söndag och på torsdag är det sista dag för ombesiktning.



6/12

Maries bil känns fortfarande ganska dryg, en liten översyn av framvagnen och bromsarna skall förhoppningsvis piffa upp vardagen lite.

300:-

September 2002


31/10

Vi funderar på att byta bil till frugan då vi är tveksamma till att kosta på den så mycket pengar, blir det byte lutar det åt en 518is -88 så hoppet är absolut inte långt!

24/10

Maries framlampa är bytt och dessutom har framvagnen inspekterats, tyvärr så visade det sig att det mesta behövde bytas (28000 mil) och nu vet vi inte vad vi skall göra, att lägga ner kanske 3-5 lappar på detta känns inte intressant, kanske vi gör ett mellanting och byter det viktigaste så länge.

5/10

Någon lycklig typ har sprakat in halvljusglaset på högersidan, vi letar ett begagnat glas som åker på direkt.

24/9

Bilen startade som en klocka och verkade inte läcka något efter kylarbytet.

500:- + 2x11:- för slangklämmor.

Passade även på att lägga kupévärmaren i frugans bil så att hon får lite värme på morgonen.


23/9

MOnterad äntligen på den "nya" kylaren, tyvärr var batteriet tomt efter den långa pausen så det blir ingen uppstart från imorrn.

2/9

Bilen står fortfarande då mannen med kylaren drar ut på tiden, jag hoppas han kommer nån gång...

1/9

Dammsugade av frugans bil idag lite snabbt, den ser inte vacker ut men hon varnade mig att den skulle vara skitig rätt ofta, just nu står den ändå och väntar på ny kylare så det gör kanske inte så mycket.

Augusti 2002

30/8

Var och köpte ny nedre kylarslang samt en fläktrem till frugans bil.

168:-

Köpte ett par nya vita sidoblinkers till det facila priset 200 kr.

200:-


28/8

I förberedande syfte lyckades jag övertala frugan att prova demontera den defekta kylaren, efter ett tag så var det gjort med en smula assistans All heder till frugan för att hon inte bangade!.

27/8

Var uppe hos Henrik på Mercedia idag och skulle köpa kylare, priset och skicket var rätt men tyvärr så passade inte 520 kylare på 518 ; (
Snackade med en kille i Älmhult som precis skrotat 3 st. E28 där i stort sett alla hade fina kylare, priset var 500:- men det bästa var att han skulle komma till Malmö på Fredag-Lördag. Frugan godkände väntetiden och Bettan II får ha lite semester så länge. Vår nuvarande kylare är original och ser sliten ut så troligtvis är det den som suttit i sedan bilen var ny och då får den springa lite läck efter 29600 mil.

26/8

Har eventuellt fått tag på en fräsch kylare idag för i runda slängar 300:- skall ringa och kolla senare idag om den verkligen var så fräsch som säljaren mindes.

24/8

Idag packade kylaren ihop, när vi parkerade bilen noterade jag att bilen kokade, vid närmare inspektion så visade det sig att det sprutade ut kylarvätska ur två fina hål högst upp i mitten ungefär. Vi var tvungna att gå iväg så vi får kika vidare på detta imorgon.

15/8

Var idag och köpte mig en baklucka till frugans bil, det roliga var att det var samma som spoilern satt på och det betyder att det är rätt färg och förborrade hål för spoilern, tyvärr har någon dragit med en nyckel över luckan och en omlackering är nödvändig. Priset på bakluckan var rätt=150:-

14/8

Monterade idag en Bmwpower nummerskyltshållare på frugans bil. Passade på att vaxa skylten så den blänker ordentligt. Hennes vinge som skall på så småningom vaxades och blev fullt acceptabel att montera på bilen utan omlackering. En ny backlucka skall dock på, har hittat en med färdiga hål för spoilern men den behöver lack så det hela tar lite tid. Resultatet blev strålande och frugan var nöjd.


25/7

Hittade en original M-spoiler till skuffen i bra skick för 150:- på Arons i Malmö, tillråga på allt så var det rätta färgen på den och om man inte är SÅ kräsen så duger den som den är trots lite skavanker.

5/6

Bilen var på efterbesiktning som gick bra,

200:-

4/6

Bilen har nu varit hos mekken som gjorde följande.
Byte 2 bromsslangar fram, bytt säkring till bromsljus bak!,justerat handbromsen. Vi fick besked om att bromsarna överlag var slut och trummor,backar något rör och en huvudcylinder behövde bytas snart.

1000:-

3/6

Bilen dammsugad och allmänt rengjord på insidan

- Maj -

2/5

Marie får reda på att bilen har körförbud av polisen (700 kronor) åker och besiktar bilen med resultat att bilen skall ombesiktas. Följande punkter skall åtgärdas.

Bromsljus bak ur funktion (har funkat förut)
Bromsslang vä fram. (vi byter båda fram.)
Positionsljus fram (vi ser ingen trasig!)

- April 2002 -



24/4

Maries bil åter i trafik, röret var helt genomrostat och ett byte var nödvändigt.
röret kostade 710:- samt en packning á 11:- för 750:- ingick jobbet !!

750:-


23/4

Maries bil inlämna till Verkstad 150 meter från där vi bor. Vi beordrade en ekonomisk lösning då vi har knapert med penningar. Går det att svetsa så gör han det.

22/4

Maries främre rör trillar av och vi behöver akut lösa detta problem.

20/4

Maries avgassystem började låta mer än normalt

1/4

Nya BMW märken på huv och baklucka, passade även på att demontera lykttorkarna som inte var i bästa skick.

- Mars 2002 -

30/3

En del av punkterna är åtgärdade, bromsarna är uppsmorda så att hjulen snurrar som dom skall och 90% av vibrationerna är borta, ny framlykta är på plats.

25/3

Bettan II har idag åkt iväg för genomgång av ett par punkter som vi dragit ut på, en framlykta skall monteras, ett framhjul har lite svårt att snurra, lampan till bromsarna skall släckas, genomgång av vad som skall bytas i framvagnen mm.

16/3

Idag har Maries bil fått ta över mina "vinterdäck" 15" krysseker med 205 fram och 225 bak, blev ett betydligt lyft både väghållning och utseende, kommentar från frugan var "den blev mer tungstyrd"

3/3

Fick tag på ett nytt gummi på Förenade bil för 193:- Bestämde mig för att byta gummit själv! Ett jobb som kanske tar 20 minuter för en mek tog nu mig 1 timme, inget svårt egentligen men det är lite trångt. Efter att jag fått gummit på plats så provstartade jag bilen och den startade direkt! Det kändes härligt att själv ha åtgärdat problemet.

2/3

Idag så kikade vi på bilen lite mer och försökte fråga mig fram vad folk trodde var felet. Ett antal gissade på ett gummi som sitter mellan luftfiltret och insuget. Vid en snabb inspektion såg det ok men jag beslöt mig för att byta det ändå.

1/3

Idag startade Marie upp sin bil efter 3 veckors stillastående, bilen startade direkt och iväg for Marie. När hon skulle hem vägrade bilen att starta och det smällde och kom eldsflammor ur avgasröret (enligt telefonsamtal) Efter att jag inspekterat bilen i ösregn  så provade jag att starta den, jag fick igång den men det stannade direkt då tomgången var som bortblåst. Vi bogserade hem bilen och gick in och värmde oss. Jag beslutade att kika på bilen imorgon....